Saksa (20.07.2017)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Urke camping (41m)
Endpoint Urke camping (60m)
Ascents Saksa (1,073m) 20.07.2017 09:57
Sør for Saksa (1,045m) 20.07.2017 09:57
Følget hadde dratt hjem så jeg tok det jeg mente var en lett tur opp til Saksa. En meget varm dag, men starta freidig opp fra Urke Camping og over brua. Stien tok av opp lia ca 50 m opp fra brua. Derfra opp ei skogkledd li til en gapahuk og et utsiktspunkt oppe i lia. Ved denne var det nok enda 2/3 av turen igjen. Noen steder var det murt trappetrinn. Grei sti oppover. Opp selve fjellsida var det flere steder murt steintrapper, så veldig enkelt å ta seg frem. Oppe så viste det seg at det var tre topper å bestige. Litt luftig passasje mellom topp 1 og 2, men her var det lagt ut kjetting å holde seg i. Mellom topp 2 og 3 var det helt grei. Den 3 toppen var den høyeste. Vel oppe på toppen var det også her basehopper som stupte utfor stupet på nordsida av den første toppen. God underholdning for oss som satt på de andre toppen og kunne følge hoppene. Noen strevde litt opp på topp 1 da det var litt luftig rundt svingen for å komme opp. Traff flere som snudde der. Ganske mange avsto også fra å gå over til de to høyeste toppene da de mente det var for luftig i mellom. Turen ned gikk helt fint.
Stien opp fra parkeringa
Utsikten fra gapahuken oppe i lia
Veivisere etter at man er oppe første lia
Utsikt fra øvre del av stigningen
Utsikt mot Sæbø
Fra 2 til 1 topp med den litt luftige passasjen. Ser man godt etter er det basehoppere litt til venstre i fjellveggen.
Passasjen fra topp 1 til topp 2
Utsikt østover mot Myrsetra og Langsetra
Utsikt litt nord østover
Utsikten fra midt toppen
Utsikt over topp 1 og 2 fra topp 3 (den høyeste).