Kremtoppen Sikkilsdalshøe (15.07.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Sikkilsdalshornet (1,565m) 15.07.2017 12:38
Sikkilsdalshøe sør (1,674m) 15.07.2017 13:39
Sikkilsdalshøe (1,778m) 15.07.2017 13:55
Gravdalsknappen (1,692m) 15.07.2017 14:34
Ingulssjøhøi vest (1,564m) 15.07.2017 15:13
Ingulssjøhøe (1,667m) 15.07.2017 15:33
Visits of other PBEs Sikkilsdalsseter (1,000m) 15.07.2017 11:20
Sikkilsdalshøe

Hans Thorvald og jeg reiste fra Nygaard til Sikkilsdalsseter og parkerte bilen der. Jeg var veldig sliten den første snaue timen, og ønsket mest å avbryte turen. Innen vi nådde skaret mellom Sikkilsdalshornet og Sikkilsdalshøe hadde jeg kviknet til, og ønsket ikke å befinne meg noe annet sted. Det var kjempeflott utsikt, vær og natur. Nedenfor Sikkilsdalshøe sør tok vi lunsjpause før vi gikk opp til sørtoppen før selve toppunktet.

Sikkilsdalshornet
Skaret mellom Sikkilsdalshornet og Sikkilsdalshøe

På Sikkilsdalshøe var det sur vind, så vi gikk raskt videre. Ned mot Gravdalsknappen måtte jeg gå en liten omvei for å komme forbi snøen siden jeg gikk med terrengsko. Hans Thorvald som hadde fjellsko gikk i snøen. Det samme gjaldt når vi gikk ned fra Gravdalsknappen i retning Ingulssjøhøi vest. På dette toppunktet bygde jeg en varde. Deretter gikk vi opp til turens siste toppunkt, Ingulssjøhøe. Veien ned herfra var uproblematisk. Vi gikk langs Skåltjønna og kom etter hvert inn på stien som vi fulgte tilbake til Sikkilsdalsseter og bilen.

Hans Thorvald koser seg med lunsj
Hans Thorvald på toppen av Sikkilsdalshøe

Til tross for en slitsom start ville jeg ikke vært denne turen foruten. Det var veldig fint å gå hele veien, og været var flott. I vår måtte vi avbryte turen opp til Sikkilsdalshøe på grunn av for lite drikke. Dette var svært surt, men i dag er jeg litt fornøyd med at det skjedde. Hadde vi nådd toppen den gang er det tvilsomt at vi hadde gått denne turen i dag. Det var flott å være i dette område på sommerstid, og jeg kunne godt tenkt meg å ta denne turen igjen en gang.