Øysteinnatten - Bø, Notodden (15.07.2017)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Jønnbu p-plass (755m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gleksefjell (1,120m) 15.07.2017
Øysteinnatten (1,173m) 15.07.2017

Telemark
15.7.2017

ØST PÅ LIFJELL
Lifjell i Telemark er et populært fjellområde i kommunene Bø, Seljord, Hjartdal og Notodden. Lifjell ligger geografisk gunstig plassert bare to til tre timers biltur fra det sentrale østlandsområdet. Lifjells største hytteområde er etablert ved Lifjellstua og Jønnbu fjellkyrkje. Her finnes et stort antall turstier, flere mil med skiløyper, skisenter og gode muligheter for overnatting. Jønnbu er et fint utgangs punkt for å bestige Øysteinnatten, som er den østligste av 1000-meterstoppene på Lifjell. Nord for Øysteinnatten ligger Gavlesjøstulen, der det har vært seterdrift i flere generasjoner. Sagnet forteller at presten Svein bosatte se ved Gavlesjøvannet på 1300-tallet. I Blåurdlia under Rognlifjellet laget han seg en urtehage med forskjellige planter som er litt uvanlige for området. I fjellsiden under Slettfjell finnes Svein-røys, som trolig er gravstedet hans. Vest for Lifjell deler Grunningsdalen et fjellomr.de som ellers går videre til Mælefjell (1413 moh.). Hvis Mælefjell regnes som en del av Lifjell, er toppen i så fall Lifjells høyeste punkt. --------------
Vår første tur til Øysteinnatten var i påsken 2012, den gangen som fottur på hardt og isete skareføre. Fem år senere var vi tilbake i Telemark og fikk lyst på en varm tur i shorts og T-skjorte. Fra Sommarland i Bø kjørte vi Lifjellveien opp til Jønnbu parkeringsplass (755 moh.). Her var vi langt fra alene en dag midt i fellesferien og med Sommarland som nærmeste nabo. Ovenfor bommen starter en rødmerket sti som går opp og forbi Krintokleiva til hyttene øst for Skrubbeliane. Stien fortsetter i litt brattere terreng opp steinura gjennom Tunglijuvet til innsjøen Skåråfjellholmen (1048 moh.). Her fikk vi øye på to personer og en hund som tok seg en velfortjent dukkert i det varme sommerværet som hadde seilt innover østlandet. Vi fortsatte i lettgått terreng øst for høydedraget på 1109 moh. før vi gikk løs på den siste småbratte kneika opp til Østeinnatten (1174 moh.). Varden og trimkassen er plassert på kommunegrensen mellom Bø og Notodden. Fra toppen hadde vi best utsikt mot Jøronnatten, Gaustatoppen og Norsjø. Etter litt mat og drikke returnerte vi til Skåråholmen og fulgte stien videre til Gleksefjell (1120 moh.). Toppunktet er en markert og godt synlig berghammer som ligger ca. 1,8 km i luftlinje sør for Øysteinnatten. Fra Gleksefjell benyttet vi en annen stivariant ned fjellsiden og kom senere inn p. hovedstien ved Tunglijuvet. Her traff vi b.de unger, foreldre og godt voksne. Noen hadde allerede besteget Øysteinnatten, mens andre var på vei til toppen.

BALLONGFERDEN
Hydrogenballongen «La Ville d'Orleans», som fraktet kurerpost, ble sendt opp fra Paris 25. november 1870. Ballongen kom imidlertid ut av kurs og seilte med vinden nordover til Norge. Ballongføreren og en ingeniør greide å hoppe ut fra kurven før den for videre med vinden først til Lifjell og senere landet ved gården Sandum i Krødsherad. Under snaufjellet på Lifjell kan man se «Ballongfararsteinen», som markerer stedet hvor den franske ballongen havnet før den for videre. Ballongkurven er bevart og er utstilt på Norsk Teknisk Museum.

(Fra boka Norges beste familietopper).

Turistmagneten i Bø kommune
Tunglijuvet
Ikke alle var på topptur
Øysteinnatten
Gleksefjell kalles også Skrubbelinuten
Øysteinnatten sett fra Gleksefjell

STED: Bø og Notodden kommuner i Telemark
HØYDE: 1174 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 172 m
UTGANGSPUNKT: Jønnbu 755 moh.