Åsheimveten og Tveitafjellet, Osterøy (14.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Åsheim (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Åsheimveten (477m) 14.07.2017 12:40
Tveitafjellet (556m) 14.07.2017 13:50
Visits of other PBEs Åsheimveten p-plass (234m) 14.07.2017 11:45

Fin tur til Åsheimveten og Tveitafjellet på Osterøy

Brukbare værmeldinger denne fredagen i en ellers kald og regnfull juli-sommer på Vestlandet. Vi dro avgårde til Osterøy for å sanke noen flere topper på Opptur Bergen - listen. Kjørte nordover til Åsane og Breistein, og tok den lille fergen Ole Bull over til Valestrandsfossen på Osterøy. Mannskapet på denne fergen er alltid så smilende og hyggelige, noe som bidrar til at vi gjerne velger denne ruten til øyen! Fortsatte nordover forbi Lonevåg til Hosanger og opp den smale bygdeveien til Åsheim der grunneiere har laget istand Åsheimveten p-plass med turinfoskilt. Betale kr. 20 med Vipps, og så var det vips avgårde mot dagens første mål

Åsheimsveten
Vi valgte den slakeste adkomsten fra vest. Stien er meget godt merket og tilrettelagt med trebroer over våte partier, enkelte (ikke helt nødvendige) trapper av tre og oppmurte steintrapper. Mye godt arbeid som er nedlagt på denne stien!

Parkering på Åsheim. Stistart rett frem for tur fra vest
Steintrapp laget av lokale "sherpaer"!

Stadig bedre utsikt etterhvert som vi nærmet oss toppen. Selve topp-området er aldeles praktfullt tilrettelagt. Stor og flott varde på GPS 308327 6721131. Kasse og turbok og fin trebenk i ly rett nedenfor toppen der en kan sitte og nyte utsikten nordover mot Lindås og Osterfjorden. Flaggstang med vimpel som vaiet frisk i den lette brisen. Dette er skikkelig, fin liten topp som anbefales besøkt! Som navnet sier er fjellet et gammelt vetefjell brukt til varsling av ufred i landet frem til ca. 1814.

Åsheimveten. Utsikt utover Osterfjorden i VSV mot Knarvik
Utsikt nordover mot Ostereidet og Bjørsvik. Lindås-fjell fra venstre: Bjørgafjell, Ørnakulten, Djupedalseggene, Vindegga, Austlendingen og Husdalsfjellet

Tveitafjellet
Selv om vi hadde vært på Tveitafjellet tidligere (fra SØ i 2013), hadde vi lyst på den fine rundturen som er beskrevet i Opptur-bøkene. Ruten går først østover et stykke før den går bratt ned i Vetaskaret. Herfra følger stien en av de mange fjellryggene som går fra ØSØ mot NNV - Bergensbuene eller Bergensfeltet - som utgjøres av to konsentriske buer fra den kaledoniske fjellkjede (kambro-siluriske bergarter med en overskjøvet blokk av prekambriske bergarter imellom). Buene åpner seg mot vest, noe som setter sitt preg på landskapets topografi.

Tveitafjellet sett fra Åsheimveten
Nede i Vetaskaret
Tilbakeblikk mot Åsheimveten
Brødresteinane - to eldgamle flyttblokker langs stien

Lettgått, fint terreng mot Tveitafjellet på god sti. Varde med kasse og turbok på GPS 309524 6719875.

Toppen på Tveitafjellet
Fra Tveitafjellet mot Bruviknipa
Utsikt østover mot Høgafjellet - Osterøys høyeste fjell

Ned igjen fulgte vi en sti merket med orange bånd som benyttes i motbakkeløpet Tveitafjellet Opp. Den førte bratt ned mot gården Tveiten, og deretter gjennom skogen på en gammel ferdselsvei tilbake til Åsheim.