Gisen - kommunetopp i Namsskogan (10.07.2017)  3

Ascents Gisen (1,167m) 10.07.2017 22:52
Visits of other PBEs Steinådalen p-plass (460m) 11.07.2017 00:11

Fjellraid juli 2017 dag 3, del 2:

Først på dagen hadde vi vært på Inderøy sin høyeste topp, Storknuken. Det var meldt regn neste dag, så vi måtte smi mens jernet var varmt. Gikk derfor på Gisen på kvelden.

Kjørte opp bomveien som nå kostet 60 kr (send SMS og betal giro senere). Sola hadde gått ned på parkeringen. Vi gikk veien til ende og under høyspentmastene. Stien til hytta nord for vannet begynte litt nede i skråningen. Veldig vått inn til hytta, og vått derfra til bakkene startet.

Siste myrene til hytta ved vannet.

Vi fulgte et tråkk fra hytta som løste seg opp når det kom til nye myrer. Vi vurderte å stige opp i skogen, men heldigvis valgte vi å gå rett på toppen. Det er et dypt elvegjel med svaberg og fosser innerst i dalen, så man må høyt for å passere om man stiger gjennom skogen på nordsiden av vannet. Rett på toppen fant vi dessuten fine tørre rygger å gå på i lia opp mot toppen. Vi tok raskt igjen sola.

Halvor er fornøyd over å ha tatt igjen sola, og over at det ikke er så mye fluer, bare litt mygg.

Det ser bratt ut, men er overkommelig for alle som er litt fjellvante. Mye svaberg på slutten. Tåka kom dessverre samtidig med oss til toppen, men bare litt nede i lia var det god sikt mot kveldssola.

Svaberg siste bit mot toppen
Tåka kom før oss til toppen!

Vi fant flere snørenner som vi brukte nedover, og kveldssola ga fine fotomotiver.

Snørenner sparer knærne!
Kveldsidyll!

Så fulgte dager med regn eller tåke på toppene. Neste tur ble på Lysingen i Sømna.