Dovrefjell (09.07.2017)

Nord for Storstygge-Svånåtinden (2,078m) 09.07.2017
Nørdre Svånåtinden (2,004m) 09.07.2017
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 09.07.2017

Nok en gang var det yr.no som bestemte turmål. Eneste stedet det ikke var melt drittvær var på Dovrefjell. Vi tok bussen til Snøheim lørdag ettermiddag (i regnvær). Da vi kom til Snøheim slutta det heldigvis å regne. Vi labba i veg innover mot Svånedalen. Fant en kjempefin teltplass der Svåne renner ut fra 1500 vannet.

Våkna i teltet til snø og skodde, men det var meldt bedre utover dagen. Tok det rolig på morgenen, før vi pakka sekkene med kurs for Storstygge Svånåtind. Vassa over Svåne, litt nedenfor der den løper ut fra vannet.

Fulgte ryggen oppover og fant ei snørenne som var god å gå i, sjøl om det var tungt. Urete da vi kom opp på første rygg, men greit å gå sjøl om steinene var glatte etter sluddværet. Fant flere snørenner oppover mot toppen. Vi holdt oss helt ut på ryggen, litt store blokker men gikk greit.

Brukte lang tid pga mye snø og glatte steiner, var på toppen ca 2 timer etter at vi hadde forlatt teltet. Greit videre bortover ryggen, men overraskende mye snø. Den var stort sett grei å gå på, men brøt av og til - så ble litt tungt. Vel ute på Nørdre var det ikke snø. Greit videre til Vestre Langvasstinden. Rett etter denne kom den gule trekanten brått på.

Vi fant det best å ta i bruk tau og seler. Turplanleggeren først ut, uten nevneverdige problemer. Sekretæren litt mer nølende, men kom seg da ned til slutt. Lot tauet henge til returen. La også igjen sekkene. Greit bort til Store Langvasstind. Tåka hadde letta, så sjøl om det var skyer fortsatt hadde vi fint utsyn til området og toppene rundt.

Tilbake ved den gule trekanten sikra Sekretæren Turplanleggeren opp. Enkelt og greit. Sekretæren strevde litt mer, men kom seg opp - mye på grunn av hjelp fra tauet som hang der fra tidligere.

En god matbit på toppen, før vi gikk til Søre Langvasstind hvor vi gikk "snarvegen" ned i Svånådalen igjen. Noe basking for å finne veg, men det gikk veldig greit. Fant ei fin snørenne som vi fulgte helt til dals.

Ved teltet igjen etter drøye åtte timer på tur. Fem nye flotte topper - som var mye mer alpine og spenstige enn forventet.