Rundtur i Gaustatoppens bakgård (08.07.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Heddersvatn p-plass (1,145m)
Endpoint Samme (1,145m)
Hulderhola (1,235m) 08.07.2017

Telemark pf> 250
Turfølge: Tommy

Parkerte utpå fredags ettermiddag/kveld ved Heddersvatn p-plass i ganske truende vær.
Værmeldinga var heller ikke spesielt lovende, ifølge yr og storm var regnværet rett rundt hjørnet og skulle vedvare til utpå lørdag rundt 1200.
Bare å sele på med langtursekk og dure avgårde med tanke på å få satt opp teltene før regnet ankom.
Teltene ble snart slått opp på odden ved Hestegrøa i fortsatt ustabilt vær, men ingen regn.
En fjellvåk svevde majestetisk foran Gaustatoppen før den satt seg på toppen ovenfor odden.
Vi bestemte oss for å ta en liten kveldstur opp i terrenget bak oss. Mange flotte tjern og vann innover her i et arrig landskap. Gaustatoppen lå konsekvent innhyllet i mørke skyer. Et par liryper ble skremt opp på 2m hold.

På odden ved Hestegrøa med utsikt mot Heddersfjella
På teltplassen med utsikt til skyene rundt Gaustatoppen
Tommy og Gaustatoppen
Tjernene i nord og Toreskyrkja V til høyre.
Heddersfjell i kvelden
Ved campen i stilla før regnet

Nede ved teltene igjen ble den lette brisen, som hadde vært, brått borte og en armada med knott og mygg tok til vingene. Ble kveldsmat mens man gikk litt rundt og ventet på litt vind eller regn. Vinden kom etterhvert og da var det bare å krype inn i teltene.
Etterhvert kom også regnet som trommet lett på teltduken. Sovnet raskt.

Heddersfjella

Våknet til tåke og lett yr som raskt forsvant. Etter litt kaffe, hardkokte egg og knekkebrød gikk turen mot Heddersfjell Sørvest. Været ble stadig bedre, men fortsatt ganske kaldt og sur vind.
Greit opp langs nordeggen før en liten pause i le bak toppen. Flere tillitsfulle fjellryper på veien, alltid trivelig. Videre ned samme vei før vi brakk av opp mot hovedtoppen. Mye ur i bratta her, men også en del vegetasjon å følge.
Greit opp til toppen og nok en liten pause.

Toreskyrkjene

Ned langs eggen i nordøst og videre bort mot den markante eggen av Toreskyrkja Sørøst.

På vei ned fra Heddersfjell. Toreskyrkja SØ (th), Toreskyrkja (midten) og Toreskyrkja S (tv)

Holdt kurs rundt vierkjerret nede ved Djupetjønn og kom etterhvert inn på en liten, ganske utydelig sti som gikk opp mot eggen. Fulgte delvis sti men brakk innimellom utenfor for å få litt ekstra klyving. Flott tur opp langs eggen mot toppen. Ganske lite topplatå og god toppfølelse.
Lunsj og fotopause på toppen. Fikk besøk av noen dansker og et par nordmenn her som kom fra Gaustablikk, ellers fint lite folk i området.

Klyving opp siste del av eggen opp til Toreskyrkja SØ.
Djupetjønnut til venstre.
Klyving opp siste del av eggen opp til Toreskyrkja SØ. Djupetjønnut til venstre.
På et utspring ved toppen med magisk rundskue av Djupetjønn
Tommy nyter utsikten.

Turen gikk så videre til Toreskyrkjenes hovedtopp. Flat og enkel topp, men utrolig mye flott kartlav her oppe som var severdig. Selvfølgelig flott utsikt herfra som alle de andre toppene her oppe.

Mye flott kartlav på Toreskyrkja. Toreskyrkja SØ i bakgrunnen til høyre.
Kartlav på Toreskyrkja og Toreskyrkja SØ bak.
Steiner ved Toreskyrkja med Heddersfjella i bakgrunnen

Videre ned mot nordeggen av Toreskyrkja Sør. Flott og grei tur opp her også.
En god time på øyet i lyngen og i sola, nesten for varmt og mye solkrem var påkrevd.

Grotta i Heddersfjell SV

Videre ned eggen i sør og tok kurs mot grotta i Hedderfjell som en av nordmennene vi møtte på Toreskyrkja SØ hadde anbefalt. På vei ned skremte vi opp to lirypekull med pipkyllinger. Tråkket nesten på den ene høna og de ikke flygedyktige ungene hennes.
Her var det bare å komme seg raskest mulig unna så ungene kunne gjenforenes med modern!
Kom etterhvert i underkant av grotta og gikk svært bratt opp langs sti med tau langs.
Fin liten grotte men ikke spektakulært. Greit å ha vært her, men ikke mer.

Fra grotta i vestsida av Heddersfjell SV

Tilbake til teltet for middag, nedpakking og hjemreise.
Virkelig en flott tur i flott terreng var over....