Resfjellet - kommunetopp i Meldal (09.07.2017)  5

Resfjellet N (1,162m) 09.07.2017 13:02
Visits of other PBEs Vålåskaret parkering (480m) 09.07.2017 11:11

Fjellraid juli 2017 dag 1 og dag 2 første tur:

Årets fjellraid startet med biltur fra Asker til Rindalen i går lørdag 8. juli. Deltagere var Halvor og Ånund. Opprinnelig plan var start fredag, men det var meldt regn i hele sør-Norge på lørdag. Vi utsatte en dag og dro til Rindalen hvor vi lånte Øyvind og Ingrid sin koselige hytte. Stekte pizza og fyrte godt i peisen.

Om morgenen hang det ennå skyer ned i fjellene, men vi gamblet på at det ville lette som værmeldingen lovet. Når vi kom til parkeringen nær Resvatnet var det allerede shorts-vær! Halvor var usikker og ville holde på langbukse på første turen. Det viste seg å være unødvendig.

Startet ved en koselig seter

Starten er på en frodig og velholdt seter. Litt gjørmete sti pga kuer nederst, men det er prisen for seterfølelse! Vi fulgte standard sti oppover. Den rundet fjellet på en fin hylle.

Fin og frodig hylle som stien var lagt på.

Terrenget ble lettgått, og den endte på toppen hvor det sto Resfjellet 1161 moh på varden. Jeg fikk det for meg at toppen lenger nord var høyest (1162 moh) så vi gikk også dit. På kartet mitt sto det sånn også, men fra peakbook virker det som at nyere målinger viser at sørtoppen (med størst varde) er 1162 og nordtoppen 1161. Vi var nå på begge uansett.

Lettgått over skogen.
Toppvarden!
Nordre topp, som vi trodde var høyest.

Været inviterte til bar overkropp for å redusere svetting, men på toppen ble trøyene tatt på for å unngå solbrenthet.

Flotte stipartier!

Når vi kom ned kjørte vi til Meldal hvor vi spiste lunsj på en rasteplass i dalen, før vi satte kursen mot topp nr 2 i dag, Elghøgda/Ølshøgda i Skaun.