Nortind kurs i naturkjennskap og verdiforankring (03.07.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Dumdalen
Visits of other PBEs Dumdalsgrottene parkeringslomme (990m) 03.07.2017

Har vært så privilegert å få plass i Nortind kull 17, en tre- til femårig kvalifisering mot å bli internasjonalt sertifisert tindevegleder. Første kurs med gjengen startet allerede nå i juli. Fem dager med base i Dummdalen der de 2,5 første dagene ble brukt sammen med Nils Faarlund og temaet verdiforankring. De siste 2,5 dagene brukte vi sammen med biolog Anders Wollan og geolog Stein Falsen Møller med temaet naturkjennskap (botanikk og geologi). Kull 17 består av meg, Håkon Vego, Håkon Wegge, Stian Bruvoll, Gustav Pless og Lars Martin Solberg. I tillegg kommer det et par stykker fra tidligere kull som skal være med oss på senere kurs.

Sitte i krins.

Verdiforankringsdelen med legenden Nils Faarlund ble noen minneverdige dager med mye snakk og diskusjoner i ut i de store linjene om alt som er relevant i forhold til Nortinds formålsparagraf, nemlig at vi som tindevegledere skal videreformidle verdier knyttet til den norske og alpine friluftslivstradisjonen. I den forbindelse ønsket Nils å snakke om hva den norske og alpine friluftslivstradisjonen er og hvordan den er blitt til. Når jeg skriver om de store linjene mener jeg at diskusjonene kunne handle om alt fra franske filosofer på 1700-tallet til ideologiske diskusjoner, klimakrisen, boltedebatten, språklig bevissthet og Donald Trump. Kort og godt handler det om hvilket naturverd og menneskeverd vi som tindevegledere ønsker å levendegjøre, både som privatperson og i jobbsammenheng. Nils mente det er viktig å være bevisst på at vi skal ha både ror og kjøl for vår tenkemåte.

Leirplassen vår ved munningen av Dummdalen.
Middagslaging.
Nils Faarlund snakker om Den Norske Taggeforeningen.
Det viktigste er å være undervegs..

Dagene gikk til mye diskusjoner i krins i leiren og i omegnen i nedre del av Dummdalen. Presentasjonsrunden vi hadde første kvelden er nok den mest omfattende jeg har vært med på noensinne, men det er viktig for å skape et sosialt fellesskap når vi som gruppe skal ut på ferd i lag. Det ble også tid til å se på planter og landskap, men Nils var opptatt av at vi bare kunne snakke om en plante av gangen før vi beveget oss til et nytt sted. Dette for at vi skulle huske bedre og knytte læringen til et bestemt sted. Når Nils forklarer folk hva han jobber med sier han at; ”Jeg regisserer læring i møte med livsfaren i fri natur”. Det er viktig å vite at det er veien som er målet, og at det å være undervegs er viktigere enn tanken om at man hele tiden skal komme fram til et sted.

Skuer innover Leirdalen. Ser på landskapsformene og elvesletten.
Anders og Stein. Dyktige vegledere.
Der læringen skjer..

Etter noen dager med Nils ble kurset overlappet med Anders Wollan og etter hvert Stein Falsen Møller. Tiden med dem ble brukt i Dummdalen og Leirdalen for å se på landskapsformer, meteorologi, bergarter, planter og fugler. Veldig interessant!

Takk til hele gjengen for noen fine, minnerike og lærerike dager! :)

Flere bilder

Skogstjerne. Ikke bare i skogen..
Fjellarve.
Gullmyrklegg.
Tyrihjelm/Torhjelm. Giftig plante som finnes ofte under skrenter der løsmasser skyldes ned med nedbør og ras.
Myrfiol.
Storkenebb.
I Norge har vi rent vann blant annet på grunn av den norske topografien. De gode bakteriene som finnes i vann får oksygentilførsel når det blir pisket nedover elvestryk.
Svarttopp (også kalt Auberginetopp iflg Håkon Vego).
Humleblom.
Forglemmegei (denne glemmer du ikke..).
Rød jonsokblom.
Løvetann.
Kvitkrull.
Tuesildre.
Bleikmyrklegg.
Blålyng (som ikke er blå).
Samling av stein. Blant annet kalkstein, fylitt, gneis, gabbro og granitt.
Stivstarr (trekantet i stilken).
Nedover mot Bøverdalen. Legg merke til de ulike "etasjene" i dalsidene. Det er rester fra ulike istider.
Helle på vann for å se mønsteret bedre i steinen. Dette er åpenbart en omdanningsbergart.
Nedenfor Høgskridubrean har steinras og snøras skapt en rasvoll og skredvifte.
Rasvollen i Leirdalen nedenfor Høgskridubrean.
Elveskurt stein.
Er det gneis? Norges kjedeligste ord..
Ulike varianter av gabbro. Jotunheimens vanligste stein som er gammel havbunn som ble rullet opp på land etter den kaledonske fjellkjedefoldingen mellom Grønland og Norden. Gabbro inneholder blant annet feltspat (hvitt) og amfibol og pyroksen (svart), og er en størkningsbergart.
Stjernesildre. Der det sildrer..
Myrtevier. Skarpe kanter på bladene.
1748-morene nedenfor Storbrean.
Greplyng.
Fjellsmelle.
Lappvier (inneholder syrlig salisylsyre, i febernedsettende medisin som feks dispril finnes acetylsalisylsyre som gjør at vi kan få i oss større mengder av stoffet, lappvier er todelt ytterst på raklene) og sølvvier (sur og firedelt ytterst på raklene).
Moselyng.
Skrinneblom. Vokser der det er skrint.
Gulskinn (lav). Vokser ofte der det er lite snø. Lyser opp fjellet. Minner litt om gulskjerpe som er tynnere.
Safranlav (tuttifrutti smak).
Bjønnbrodd.
Olivin (grønt som oliven) i gabbro. Et verdimineral som blant annet er blitt brukt som tilsatsmiddel i råjernindustrien.
Rødsildre.
Svartaks.
En noe vissen fjellveronika.
Skiferplate ved Sletthamn.
Kattefot.
Setermjelt.
Snøbakkestjerne.
Reinmjelt.
Marinøkkel.
Rynkevier.
Fjellfiol.
Gulaks (gress). Søt nederst på stilken.
Trefingerurt.
Skavgras. Kan brukes til å file neglene!
Fjellkattefot.
Flekkmure. Grønne blader som står opp i forhold til engsoleien.
Finnskjegg.
Engsnelle.
Engsyre.
Småmarimjelle.
Hanekam.
Reinrose
Issoleie.
Mogop. Nærmest symbolet på Jotunheimen sammen med rødsildre og issoleie.