Topp nr. 200 og 201 (05.07.2017)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Midtre Langedalstinden (2,045m) 05.07.2017
Søre Langedalstinden (2,030m) 05.07.2017
Visits of other PBEs Løst mot Søre Langedalstind 05.07.2017

Det var en varm og deilig dag fra starten av. Knall blå himmel og en sol som varmet så godt at vi spiste frokosten utenfor teltet i bare shorts og en tynn ulltrøye. Vi unnet oss til og med å koke kaffe. Men solsteiken og fraværet av vinden hadde sin pris: knott. Det var helt svart med knott over teltet og rundt steinene og svermen ble stadig større. Vi skulle rekken båten som gikk fra Torfinnsbu kl. 1630, og rakk derfor å gå en rask tur på formiddagen. Vi pakket sammen campen først og så bar det i vei langs østsiden av Langedalstjernet og opp mot Søre Langedalstind (2030 moh). Den ellers så løse grusrenna opp mot toppen var nå en snørenne. Gårdagens gjennomvåte snø hadde fryst i løpet av natta og snørenna oppover var derfor helt hard og det var umulig å sparke inn skoa. Vi hadde ikke stegjern, men det var gode spor i snøen etter noen som hadde kommet ned renna i går. Med isøksa i den ene hånda og en hund i den andre klatret vi oss oppover snørenna. Det var tungt å ta seg opp, både det å løfte opp 30 kg med hund og fotspor med stor avstand mellom stegene. Men høydemeterne gikk fort og etter to timer fra starten ved teltet var vi på toppen av Søre Langedalstinden - topp nr. 200!

Les mer om turen på www.turdagboken.com