Mærrahøe (02.07.2017)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Høydalsseter (943m)
Endpoint Høydalsseter (947m)
Ascents Merrahøe (1,727m) 02.07.2017 14:24

Denne turdagen skulle egentlig være i Hellesylt og Hornidalsrokken var målet. For dårlige værutsikter gjorde valget greit. Em tur til dette fjellet må gåes i finvær. Turgruppa ble splittet og noen av oss reiste østover mot Lom. Der tok vi en lunch på bakeriet for deretter å sette kursen mot Høydalsseter som ligger ikke langt fra Jotunheimen Fjellstue. I dag var det Morten, Geir Arne, Øyvind, Anne og jeg som skulle prøve oss på Merrahøe på 1717 moh. Dette er en topp som er på lista over topper med pf over 250m i Oppland.

Dette var jo en greit valg for flere av oss da flere av oss samler på denne lista. Ingen "Peakbookere" hadde registrert noen bestigning på denne litt avsides toppen her i kanten av Breheimen. Grei vei og bomavgift før vi kunne parkere bilen inne ved Høydalsseter. Derfra grei gange på kjerrevei noen kilometer før stien gikk over ei brusende stor elv og fortsatte på vestsiden av denne litt bratt oppover. Stien ble borte og vi tok nok et feil valg her. Likevel... vi kom oss etterhvert over elva og så bratt oppover mot den kulen som er før selve Merrahøe.
Terrenget nå videre de siste ca 200hm var fint. Mye berg...massivt fjell...førte bratt opp mot selve toppen. Tørt og fint med godt grep på svartlav og stein med god frikson.

Desverre ble det ingen topp utsikt denne dagen her oppe. Gråvær med en og annen vanndråpe. Geir Arne var føtst oppe ved varden med meg like etter. Ille å ha en slik turvenn som viser deg rævva på toppen!!! Men...han er tilgitt når han kommer fram med seigmann og en liten whiskey skvett ;) Ikke rom for så lang pause her oppe på toppen. Vi valgte samme trase ned selve ryggen, men derfra fant vi stien som gikk mer nordøst. Denne fulgte vi langt ned og fikk også brukt noen flotte snøfonner. Stien mistet vi igjen og vi ble bare enige om å bare crosse over elvedeltaet i dalen. Morten og jeg gikk først og Morten med sine lave GoreTex sko bare kostet over elva med meg like etter. Morten var ikke akkurat tørr etter et par slike elvekrysninger. Jeg for min del klarte meg rimelig bra med mine nye fjellstøvler. Disse hadde jeg skrytt av hele dagen...og Geir Arne mente jeg trodde jeg var Jesus som kunne gå på vannet. ;) De andre kom seg også over...men Anne med puddelen Truls måtte overende i det ene elveløpet. Alt vått...

Vi kom oss greit videre og fant stien som gikk langs venstre side av den store elva. For nye Peakbookere som vil prøve seg på denne toppen,- anbefaler jeg å legge kursen etter stien vi finner på peakbookkartet. Følg denne både opp og ned så godt det lar seg gjøre. En vanskelig elvekrysning må man regne med. Takker alle for en fin tur med mye moro :)

Start date 02.07.2017 14:24
End date 02.07.2017 19:20

En hilsen fra Buster

Written by AnneW 08.07.2017 19:29

Buster har bedt meg - i en noe snurt tone - bedt meg overbringe følgende hilsen; Takk for turen! ...jeg heter Buster, og er en dvergpuddel, så hvem i alle dager er puddelen Truls som duskriver om i turrapporten?? Voff voff fra Buster (som forøvrig har vært på Oksskolten tidligere i uka) :) :)

Sv: En hilsen fra Buster

Written by Atomsilda 09.07.2017 07:37

Beklager så mye! Respekt for Buster...en dvergpuddel på topptur! Selv en dukkert i elva stoppet ikke han :)