Blant toppene ved havgapet i Vesterålen (02.07.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Nyksund (14m)
Characteristic Jogging
Ascents Nyken (185m) 02.07.2017 18:03
Mælen (314m) 02.07.2017 18:29

Mælen og Nyken

Den nordnorske roadtripen med familien var i full gang og vi var nå ankommet Nyksund. Selve tettstedet ligger idyllisk til, men byggene er falleferdige. Som flere andre små steder i Nord-Norge ble Nyksund fraflyttet på 1970-tallet. I flere år senere var stedet kjent som en ekte spøkelsesby. Etter langt om lenge kom noen tyske studenter inn hit. De så potensiale for turisme og i dag er det igjen et yrende liv her inne. Flere av byggene er likevel ikke renovert, men dette har også sin sjarm. Jeg klarte ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det var fint eller stygt der. Derfor fant jeg beskrivelsen "Styggfint" som meget passende.

Mælen og Nyken sett fra toppen i Nyksund.

Det er likevel ingen tvil om at naturen rundt er fin. Ekte Vesterålsk villmark like ved havgapet. Her har du alt. Små og koselige topper med nydelig utsikt mot havet og steile og kvasse tinder. Alt fargelagt i den sterkeste grønnfarge. Når selveste dronning Sonja år etter år kommer inn hit for å gå sin kjære dronningrute, er det ingen tvil om at Nyksund er en ettertraktet plass.

Mælen

Jeg var nysgjerrig på utsikten i området og tok meg derfor en løpetur over de to nærmeste småtoppene. Mælen og Nyken. Løp over broen og fulgte en smal sti opp i et skar nord for Nyken. Fulgte denne stien videre og det viste seg at den munnet ut i stien på Dronningruten. Denne er inntegnet på kartet og går sør for Mælen. En flott og god sti. I skaret på sørsiden fant jeg nok en smal sti. Denne ledet opp til toppen av Mælen. Herregud for en utsikt fra denne toppen. Høyden er beskjeden, men herfra kunne jeg virkelig se mange mil ut i havgapet. Stø lå et stykke bortenfor og jeg kunne se omtrent hele Dronningruten. Jeg kunne faktisk se helt opp til Bleik. Det første jeg tenkte på var at jeg skulle tilbake på denne toppen en klar vinternatt og ta nordlysbilder utover havet. Det ser jeg frem til.

Mot Nyksund

Dessverre lider mobilen min av den irriterende sykdommen "Må gå tom for batteri på toppen". Må få kjøpt en ny telefon snart. Etter en stund løp jeg ned igjen og fortsatte på stien opp til Nyken. Herlig utsikt mot Nyksund herfra. Skrev meg inn i boken og fortsatte ned igjen til Nyksund. Litt av et sted. Ble helt målløs av den utsikten. Nå gledet jeg meg bare enormt til vi skulle gå Dronningruten dagen etter.