Helldalssåta (30.06.2017)

Ascents Helldalssåta (250m) 30.06.2017 21:47
Helldalsåsen (170m) 30.06.2017 22:23
Visits of other PBEs Storesåta (215m) 30.06.2017 21:35

Med 25 grader i lufta midt på dagen var det best å løpe ganske sent om kvelden. Fra Nesttun bar det bortover mot Helldalssåta. Det er skiltet sti mot toppen. Stien tar av fra asfaltveien øverst i boligfeltet i Kringlebotn. Stien til toppen går en del lengre vest enn stien som er inntegnet på kartet. Langs toppryggen går det en artig sti. Fin utsikt fra toppen.

Fra Helldalssåta går det en bratt sti nordøstover. Etter å ha snirklet meg gjennom flere boligfelter kom jeg ned til Hardangervegen. Så bar det bortover mot Helldalsåsen. Grusveien som tar av fra Hardangerveien, ble fulgt opp til noen gamle hus i enden av veien. Herfra var det en grei sti bortover. Etter hvert tok jeg bratt oppover mot toppen. Her var det svært mange nedfalne trær og rotvelt samt rester etter hogst, rett ved siden av kraftlinja. Etter litt baksing kom jeg fram til toppen. Tilbake samme vei.

For å unngå trafikken langs Hardangervegen, tok jeg en sidevei. Her var det fint å springe, og det var nesten ikke trafikk. Jeg så også et lite pinnsvin som gikk over veien her.

Fra Storesåta mot sørvest
Fra Storesåta mot sør
Fra Helldalssåta mot Sædalen. Ulriken skimtes i det fjerne.