Trollevassnibba og Siggjo etter 26 dager med nedbørsrekord (26.06.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Siggjo (473m) 26.06.2017
Trollevassnibba (432m) 26.06.2017
Valesåta (280m) 26.06.2017
Visits of other PBEs Kleivo parkering (50m) 26.06.2017
Siggjo p-plass (85m) 26.06.2017
Toppen av Trollvassnibba
Etter en koselig, men veldig regnfull helg hos Ingunn og Ottar i Nedre Vats, var tiden kommet for å røre på seg igjen.
Været ble bedre og de lovet bra i morgen, så vi kjørte opp til Valevåg kai og overnattet der i bobilen. Liv fisket og fikk makrell fra kaien der.
Mandag litt utpå formiddagen var været bra, så vi prøvde å finne denne skolen, det greide vi ikke og vi skjønte hvorfor etterpå. Vi kjørte derfor opp på parkeringen ved den røde hytten til VUL og fulgte den godt merka stien som starter der.
Det hadde regnet ukastrerte hannkatter og småfugler i 26 dager i strekk og det er ingen god kombinasjon. Det var supervått i naturen og i stien rant det bekker. Vi fulgte hovedstien oppover og den gikk gjennom en utrolig våt myr. Vi brukte masse tid og energi på å hoppe og sprette her, men til slutt var vi så våte at vi bare gikk. På veien ned igjen fulgte vi den alternative stien over VALESÅTA 277, og var også oppom toppunktet der. Den stien var mye, mye mindre våt.
Toppen av Valesåta

Fra toppen av TROLLEVASSNIBBA var det 360 graders flott utsikt, men stiv kuling fra nord, så oppholdet ble kort.
Noe av panoramautsikten fra Siggjo
Utsikt fra Siggjo
Etter turen til Trollevassnibba, kjørte vi videre til Bømlo og parkeringen langs hovedveien mot Rubbestadneset. Her er det en stor parkering og sti merket til Siggjo. Stien er ganske slitt og når det var vått i naturen, måtte vi passe oss hvor vi satte føttene. Stien går over til vei, for så å gå over til sti igjen, men i dag var det mer bekk enn sti. Flott utsikt på vei oppover og panorama fra toppen av SIGGJO. Vi ble ikke lenge på toppen, da det blåste slik at Liv nesten blåste vekk. Gikk ned igjen og kjørte til Mosterhamn og gikk opp til krossen over kirken og etterpå sov vi i bobilen på Mosterhanvn kai.
Boken henger på denne hytten på toppen