Saksa (28.06.2017)

Breidfonnhornet (1,083m) 28.06.2017 13:32
Visits of other PBEs Haukåssetra p-plass (220m) 28.06.2017 14:59
Urkedalen bomveg (70m) 28.06.2017 15:21
Morgen på Lekneset før turen.
Vel oppe på Saksa.
Fra Saksa mot Breidfonnhornet foran og Regndalstindane og Urkedalstindane bak.

Dag to ved Hjørundfjorden opprant med prektig vær. Jeg ville ta en tur til på Urkesiden før fergen over. Valget falt på Saksa, som så (altfor) ofte før hadde jeg ikke oppdatert meg godt med informasjon på forhånd. Vel fremme ved fergeleie så jeg et skilt mot Saksa og antok at dette var vegen.
Jeg ville kjøre på med en treningsøkt, så jeg la friskt i vei. Stusset imidlertid litt da stien etter hvert førte over gjengrodde gressenger med duggvåt vegetasjon som sørget for klissvåte sko allerede med en gang. Videre oppover var ikke stien stort mer forseggjort. "Ha", tenkte jeg, "og dette er liksom den store selfietoppen med masse trafikk. Det er ikke mye som tyder på det nei!", fortsatt uvitende om at det hele hadde en forklaring.

Skogen lysnet og jeg passerte ei gammel setertuft og over en haug så jeg en solid nedtrampet sti komme inn fra høyre. Normalveien forstod jeg kjapt. Jaja.

Vel inne på denne stien varte det ikke lenge før jeg begynte å ta igjen folk. Stien var utstyrt med enkelte klopper og planker, men like fullt var den temmelig gjørmete mange steder. Et godt eksempel på stor trafikk som ikke helt matcher terrenget.

Omsider var skogen unnagjort og lia bratnet til. Høydemeterne gikk radig unna, men kreftene begynte også å ta slutt, så det ble ufrivillig litt lavere tempo på slutten. I den øverste steinura hadde sherpaer murt opp trapp. Trappa var fin den, men jeg vet ikke helt om jeg er så begeistret for murte trapper som dukker opp stadig flere steder i fjellet.

Etter en liten sving var jeg oppe på fortoppen. På det meste av toppen var vegetasjonen tråkket bort og det lå masse jord her. Vi var ikke mange her. Jeg fikk igjen pusten og nøt utsikten. Tok en avstikker litt nedover for å få litt mer dybde i utsikten, tok noen bilder, også for den andre familien som var her.

Fra Saksa mot Urkeegga og Slogen.
Mann på vei ned fra fortoppen med Sæbø bak.
Fra Saksa mot Leknes

Nå ville jeg litt videre i det fine været. Ble fort overrasket over hvor utsatt det var et kort parti ned mot skaret videre. (Etter jeg var der har det blitt merket bortover her og satt opp kjetting ned det luftige partiet som et ledd i arbeidet med Hjørundfjordegga)
Videre mot hovedtoppen var det enkelt via en mellomtopp. Tok en lang pause her mens jeg betraktet folk som kom opp.

Deretter fortsatt jeg via en del snø bort mot Breidfonnhornet. Jeg var usikker på veien videre mot Elsantinden og besluttet å dra ned råsa mot Urkedalen etter Breidfonnhornet. Det gikk veldig bra først. Lettgått over bregnefelt som nettopp hadde unnsluppet snøen og ikke begynt å spire ennå. Men så kom jeg til skogen og kort fortalt ble det et helvete. Da jeg var nede i Urkedalen så jeg opp at jeg langt fra hadde funnet optimal lei, men uansett: Gjengrodde Sunnmørslier blir aldri noen høydere.

Til slutt fulgte en lang dalvandring ut til Lekneset, med innlagt ispause på landhandelen i Urke.

Panorama fra Saksa mot Urkedalen, Norangsfjorden og Storfjorden.
Urkedalen og Urkedalstindane. Flott dal!!

Flere bilder

Syke -

Written by Olepetter 09.08.2017 09:19

for noen deilige bilder! Men enig med deg, litt skeptisk til murte trapper og slikt.

Lov å være patriot..

Written by otto 08.08.2017 18:36

Riktig Sunnmøre er ikke helt Jotunheimen det ligger jo i vest.. Men hvis Morten mente kvaliteten kan jo det diskuteres. Spørs hva mann er ute etter. Vil mann treffe folk og bo i overfylte turisthytter er Jotunheimen stedet i juli/august. Hvis mann ønsker utilgjengelige områder, lite folk og gjestfrihet er Nord Norge stedet.. At en topp er over 2000 m betyr jo null og niks..

Sv: Lov å være patriot..

Written by mortenh 08.08.2017 21:46

Hehe, kvalitet er jo til en viss grad subjektivt. Og ja det er lov å være patriot, men Nord-Norge har jeg dessverre ikke hatt anledning til å reise så mye i. Men som regel møter jeg stygglite folk på mine turer i Jotunheimen ... nesten for lite ... men jada det finnes steder med massevis av folk.

For noen betyr det noe om en topp er over 2000 moh, 4000 moh, 1000 moh, for andre betyr det veldiig mye at den har x meter i primærfaktor (kremt) mens for andre igjen betyr ingen av delene noe som helst, de kan gå turer uten å tenke på lister eller primærefaktor. Det er rom for alle, synes ikke du også Otto?

• +

Sv: Sv: Lov å være patriot..

Written by otto 08.08.2017 21:58

Sv: Sv: Sv: Lov å være patri

Written by mortenh 08.08.2017 22:02

Sv: Sv: Sv: Sv: Lov å være p

Written by otto 08.08.2017 22:13

Bra

Written by bergtatt 28.06.2017 20:30

Godt å se at du kommer deg litt ut av Jotunheimen. Og du skal ikke se bort i fra at du blir ganske betatt av Sunnmørsalpene!

Sv: Bra

Written by mortenh 08.08.2017 13:24

Flott på Sunnmøre ja. Ikke helt Jotunheimen, men absolutt en fabelaktig plass. Saksa ble ikke favoritten, men en helt grei tur. Sikkert fint å gå hele traversen en gang.

Du får ta pause i hyttebygging og besøke Sunnmøre i høst du også.