Høsttur i shorts (29.09.2014)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Storsylen (1,763m) 29.09.2014

Ikke ofte man kan sitte i nesten 2000m høyde i slutten av september i shorts. Men hadde valgt en perfekt dag til denne knallfine toppen.

Jeg kjørte fra Værnes inn til Nedalshytta etter 2 hektiske og usunne dager med 600 kunder i Trondheim. Så godt å komme fram til ei fredelig selvbetjent hytte kun bebodd av to tyskere. Sov som en stein og våknet til skyfri himmel og fantastiske høstfarger. Bestemte meg for virkelig å nyte dagen.

Her var det bokstavelig talt plankekjøring langs den godt brukte DNT-stien rake veien til topps. Dvs det ble overraskende bratt opp etter vatnet, så fikk svetta ut de siste dagers livsstil opp der. Vel oppe på eggen ble utsikten magnifique. Så den svenske hytta Sylstasjonen rett på den andre siden og et godt oppsprukket bre. Selve toppunktet kunne man sitte vel og lenge på. Pratet en stund med en svensk 80-åring som hadde fulgt den smale ryggen fra Sylstasjonen. Han hadde gått fra det langt yngre følget sitt!

Nøt utsikten i vindstille shortsvær før jeg måtte ned igjen før mørket tok meg igjen. Brukte nesten 8 timer inkl den timeslange pausen på toppen. Knalldag!