Besshøe (21.06.2017)

Written by chrisarrr (Chris Røgeberg)

Ascents Besshøe (2,258m) 21.06.2017
Visits of other PBEs Besseggen klyveparti (1,500m) 21.06.2017
Besshøe klyving (1,550m) 21.06.2017
Jo-Stigen klyving (1,150m) 21.06.2017

Turen startet med at vi (Ola, Sveinar, Johanne og meg) kjørte opp til Gjendesheim på kvelden/natt til onsdag. Vi kom frem til parkeringen ved Gjendesheim kl: 01:45 og hadde bestet oss på veien opp at vi ville starte å gå opp mot Besseggen på natta. Det endte med at vi gikk langs med Gjende og så rett opp Jo-Stigen. Jo-Stigen var relativt enkel og bø ikke på noen spesielle vanskeligheter. kl 03:45 var vi kommet et stykke opp mot eggen og nøt det flotte synet av sola som skinte på de høyeste toppene i Gjendealpene. Da vi kom opp på eggen gikk vi så ned til Bessvatnet og satte opp teltene og fyret opp primusen. Klokka hadde blitt 06:00 før vi kom oss i posen og fikk oss litt søvn. Vi stod så opp kl 10:30 for å begynne på turen til dagens høydepunkt, Besshøe (2258 moh). Veien opp til toppen var ganske enkel klyving utenom en del løs ur som lagde litt problemer for enkelte av oss. Etter litt over 2t og 30 min nådde vi toppen og årets første 2000 meter. temperaturen og været var ok så vi rastet en halvtimes tid på toppen før vi gikk nedover til campen ved Bessvatnet igjen. Veien ned var morsom. Vi fant en lang snøfonn som vi akte/stod på slalåm nedover. Her sparte vi masse tid og unngikk den løse ura vi hadde gått opp. Resten av veien ned til camp var enkel og sola tittet frem enkelte øyeblikk. vi tok oss en matbit ved camp før vi gikk over Besseggen tilbake til Gjendesheim som vi ankom kl 19:45. En strålende spontan dagstur med fint vær og godt selskap endte med pizza på Peppes på Beitostølen før vi kjørte hjem til Drammen.