Ranastøngji - Hestebotten rundt i kanon vær ! (24.06.2017)  5

Storebottegge Ø4 (1,812m) 24.06.2017
Visits of other PBEs Hestebotten p-lomme (1,140m) 24.06.2017

Drømmetur rundt Hestebotten

Måtte bare rømme Bergen denne helgen. Der settes den ene rekorden etter den andre. Nå har det regnet hver dag i juni måned, vi må visst tilbake til 1952 for å finne maken.
Jeg var i iallefall maksimalt heldig med været denne dagen.
Har lenge hatt lyst til å ta turen rundt Hestebotten - og hvilken tur det ble !

Kjørte fra hytten på Tyin rundt kl.08.00 og var i vei innover fra Hestebotten parkering rundt kl.09. Første utfordringen var å krysse elven nede ved Tverrvadet - Skiftet til noen super lette terreng joggesko og krysset lett elven i disse. Så bar det innover mot Hestebotten.

Utrolig flott innover i Hestebotten - elven er passert uten problemer

Planen var å ta først toppen Øst for Østre Ranstøngji - og så videre nordover og rundt hele "Botten". Tok av litt sør for elven fra Kulehøla. Fulgte ryggen rett opp i retning Øst for Østre R. Du verden så løst det var opp denne "veggen" - tror ikke det var eneste stein som var fast...fy flate !

Bakken opp til Øst for Østre R.

Det kommer ikke skikkelig frem på bilde hvor bratt det er - og ikke minst så langdrygt det var opp.

Klanten og Rankenøse sett fra Øst for Østre Ranastongji

Nådde Øst for Østre Ranstøngji i underkant av 2 timer. Tok en liten matbit før jeg satt kursen videre mot Østre R.

Øst for Østre Ranstøngji

Første tur med den nye Peakbook trøya !!

Øst for Østre Ranstøngji sette fra Østre R.

På veien bort til Østre R. fikk peakbook Appèn skikkelig hikke, den gikk fullstendig i lås, fikk ikke sett kart, ikke stoppet den osv... Synd da den brukes flittig. Pulsklokken min hadde jeg glemt denne dagen.

På Ranastøngji traff jeg en ung jente som var på tur alene, sporty ! Hun lurte på hvor jeg hadde tenkt å gå ned igjen - når hun hørte om planene å gå rundt hele "hesteskoen" - utbrøt hun " Ååå" du skal være ute å gå i flere dager altså, litt morsomt :-). Dette var den eneste personen jeg traff denne dagen.
Ranastøngji

Det ble et drygt stykke bort til Storebottegge, men kan ikke klage i dette fine været !

Storebottegge
Ned fra Storebottegge Ø2 lå det fortsatt en del snø, så her fikk jeg avlastet beina et lite stykke, herlig følelse. Fant også her etterlengtet mulighet til påfyll av camelbacken,var ikke akkurat mange dråpene igjen.
Ned fra Storebottegge Ø2
Ved Rankonøse - test av fjernutløser
Klanten

Likte svært godt utsikten fra Klanten - imponerende !
Tok meg tid til en matbit og fotografering før jeg gikk rett ned på sørsiden, virker veldig bratt med en gang, med unntak av litt løse stein gikk det helt fint - fulgte ryggen helt ned.

En super tur i et fantastisk flott område !

Noen flere bilder

Missing title

Written by JPV100 26.06.2017 12:17

Dette såg ut som en kjempetur! Flotte bilder! :)

Sv:

Written by Gunski 26.06.2017 13:20

Ja, dette var en god vitamininnsprøyting. Skikkelig flott område:-)

Misunner deg den der!

Written by Fjellsamleren 26.06.2017 11:57

Ser ut til at du valgte riktig område for tur denne helgen. Slike dager gjør godt. Håper vi kan få til noen slike Vang/Filefjell-turer sammen fremover :)

Sv: Misunner deg den der!

Written by Gunski 26.06.2017 13:24

Ja, etter alt dette styret om rekord forsøk i antall regnværsdager i Bergen - ble det litt for mye for meg. Dette ble jo en skikkelig innertier av en dag :-) Vi må helt klart få til noen turer sammen Endre, gleder meg !