Formokampen - Sel (22.06.2017)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Putten seter (954m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Formokampen (1,428m) 22.06.2017

Oppland
22.6.2017

VED INNGANGEN TIL RONDANE
Formokampen ligger i Sel kommune i Oppland ved inngangen til Rondane. Fjellet er lett tilgjengelig fra både Høvringen, Smuksjøseter, Putten Seter og Peer Gynt-hytta. Kjører man nordover forbi Otta, troner Formokampen høyt og majestetisk over Gudbrandsdalen. Formokampen ligger innenfor Rondane nasjonalpark i et område med en gammel jakt og fangstkultur. Det er blitt gjort funn der av fangstgroper, buestillinger og et massefangstanlegg med ledegjerder av stein. Trolig er funnene fra jernalderen eller middelalderen. Formokampen blir besøkt av flere tusen personer både sommer og vinter. Flere turstier fører til toppen, og i vinterhalvåret er det oppkjørte løyper nesten til topps. Formokampen er et glimrende turmål for alle aldersgrupper, både spreke og de som er litt mindre spreke, barnebarn og pensjonister. Dagen før sankthansaften inviterte vi oss selv til å bli med tre år gamle Vinjar og foreldrene på topptur. Fra Høvringen kjørte vi Puttenvegen (avgift) ca. 5 kilometer frem til Putten Seter. Nedenfor parkeringsplassen ved brua er det skiltet til Formokampen og andre flotte turmål i området. Vinjar var ikke vanskelig å be der han labbet i vei som førstemann langs T-stien frem til et lite tjern. Her ble det en kort pause med steinkasting og jakt etter små rumpetroll. Stien fortsetter opp moreneryggen i et tørt og forholdsvis lettgått terreng, med toppen godt synlig foran oss i sørøst. Selv om det var stri vind i høyfjellet, måtte vi folk med barn i bæremeis og andre hoppende glade unger. Ved det øverste stidelet er det skiltet til en fangstgrop som ligger ca. 750 meter nedenfor selve toppvarden. På Formokampen (1428 moh.) er det en kikkert og en retningsskive som peker mot 65 andre fjelltopper. I tillegg var det en informasjonstavle med en helt spesiell lydbok der. Den pratsomme stemmen fortalte om villreinen, faunaen og dyrelivet i Rondane. Vinjar var i sitt ess der han løp rundt på toppen og nesten ikke hadde tid til å spise brødskiven sin.

POPULÆRT TURISTOMRÅDE
Høvringen var i tidligere tider en stor setergrend med over 40 setrer i drift. Allerede rundt 1840 begynte setrene å ta imot overnattingsgjester. I dag er det ca. 700 senger på Høvringen

(Fra boka Norges beste familietopper).

Putten sæter
Vinjar er en spreking..
3 år og mange turer har det blitt
For Vinjar ble dagens høydepunkt rumpetrolla i tjønna..
Snart snøfritt i Rondane
Hipp hurra, endelig på toppen
Kjempefin sikteskive
Kikkert og lydbok på toppen
Formokampen
Fin tur i godt vær

STED: Sel kommune i Oppland
HØYDE: 1428 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 305 m
UTGANGSPUNKT: Putten Seter 955 moh.