Varden i Frogn - KT nr 67 og Akershus kommunetopper komplett (18.06.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Håøybukta (3m)
Ascents Varden i Frogn (230m) 18.06.2017
Visits of other PBEs Drøbak (0m) 18.06.2017

Beina var overraskende fine etter gårdagens Lillehmmer-Oslo på sykkel, og med det fine været som var meldt satte jeg kursen for Drøbak og Håøya for å fullføre kommunetoppene i Akershus - fylke nr 2. Det er drøyt ni mil å kjøre. Alma og Mille, mine to Jack Russell terriere var selvsagt med. Ankom Drøbak ca 1245 og fant parkering like ved brygga. Jeg hadde god tid til neste båt fra Sjøbryggen kl 1428 (B22), katamaranen MS Baronen over til Håøya, og vi tok oss derfor en rusletur opp til torget og kjøpte softis og mer drikke til turen.
Selve båtturen tok snaut 20 min før vi la til ved Håøybukta, på nordenden av selve Håøya (Sørøya). Derfra ruslet vi noen hundre meter på vei (bratt opp og ned) til en stor gressplen med bl.a. et par fotballmål dukket opp foran oss til høyre. Her tar stien av bratt opp til venstre - ikke skiltet. Stien passerer snart på høyre side av det lille tjernet/dammen som er demmet opp.
Stien mot Varden var tydelig hele veien og periodevis rødmerket. Rett ovenfor det oppdemte tjernet fortsetter stien ganske bratt oppover i høy og mørk granskog, og går nærmest i ett med skogbunnen der. Rett etter dette, ved ca 80 meters høyde, var det et stidele hvor en mindre sti gikk rett fram. Her går hovedstien oppover til venstre.
Videre fortsetter du opp til dalen på ca 130 moh. Her går stien ca 20 hm nedover gjennom dalen, passerer noe nedfall som er kappet tvers over stien. Ved laveste punkt av dalsøkket, ca 110 moh, svinger stien ca 90 grader mot høyre, og det står et tursti-skilt før det igjen stiger bratt og svingete oppover. Når det flater ut i det lille dalsøkket like sørøst for Ramneflauet Sør (193) går man i høy granskog med lite vegetasjon på bakken. Det ser ut som man bare skal fortsette rett framover hele tiden, men så dukker det opp en liten varde/steinhaug på venstre side av stien ed siden av en svær bjørk. Her er det også noe rødmerking. Stien mot høyeste punkt på Håøya går opp til venstre og opp en knaus her.
Videre var stien lett å se der den går opp og litt ned mot toppen. Tok en stopp og tittet litt på de de gamle kanonstilingene før jeg surret litt rundt og fant den "store" varden, som altså ikke er høyeste punkt. Fra kanonstillingene og trappen på venstre siden av stien fortsatte vi videre på stien ca 200 m, litt ned, over en liten bekk, litt opp og ned igjen. Ved en liten lysning brakk vi rett opp forbi en del nedfall rett til toppunktet med postkassa og bolten på berget.
Og dermed var Akershus kommunetopper komplett. :-)
Fulgte samme vei ned (ca 40 min). Hundene fikk svømt og kjølt seg ned litt i bukta ved gressplenen/fotballbanen før vi ventet en snau halvtime på brygga til båten kom på dagens siste henting på Håøya.

Ser ut som en flott tur

Written by deleted user 20.06.2017 07:36

Grattis med fullført liste. Så ut som en flott tur til håøya, må ta samme tur før sommerferien!

Hils Alma og Mille fra tante Alvhild :-)

Sv: Ser ut som en flott tur