Fototur Skrimtoppen (05.06.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Ravalsjø p-plass (480m)
Endpoint Samme (480m)
Ascents Grønlikollen (789m) 05.06.2017
Skrim (859m) 05.06.2017
Visits of other PBEs Ravalsjø parkering (483m) 05.06.2017
Skrim og Sauheradsfjella Naturreservat (600m) 05.06.2017

Kongsberg pf > 100m

Lenge siden jeg var på skikkelig dagstur nå, så når jeg først fikk en mulighet ville jeg litt opp i høyden uten en for lang kjøretur. Valget falt på Skrimtoppen.
Parkerte ved Ravalsjø litt før ni. Med full dagstursekk og macrolinsa påmontert 5D'n trasket jeg innover i sol og lett overskyet etter nattas regn. En rødstjert sang sine flotte triller mens jeg tuslet innover veien.
Mye hvitveis og andre planter og blomster å beskue og fotografere i det fine strølyset som sporadisk nådde skogens bunn. En smule våt i tøyet etter å ha ligget på magan og fotografert, men tørket raskt opp i det stadig varmere været. Fulgte for det meste sti utenom en liten "snarvei" som endte med bushing og våte klær på nytt.
Etterhvert entret jeg liene under Skrim. Bratt, men klyvingen uteble. Like greit da kameraet kunne være framme under hele denne turen.
Riktig så flott oppe på topplatået og mange fine plasser å sette opp et eventuelt telt.
Flott utsikt til snøflekkete Lifjell, Brattefjell/Vindeggen og Gaustatoppen.
Lang pause ved toppen med kaffekoking, matpause og en liten rundtur med kamera.
Flere ringtroster i krattene på topplatået, samt en tillitsfull lirype. Sto og så på den på et par meters hold, nesten så jeg kunne brukt macrolinsa :-)
Etter flere timer på toppen gikk turen ned igjen med fokus på foto.
Flott tur og godt å få vært på tur igjen :-)

Noen bilder fra turen:

Blomster og moser

Insekter:

Missing title

Written by JPV100 06.06.2017 21:08

Fantastisk flotte bilder! Kjekt å sjå litt uvanlege bilder frå ein topptur :)

Sv:

Written by RolFoto 11.06.2017 12:00

Takker for det :-)

Jepp, macro er litt uvanlig fra toppturer. For meg er det viktig å ha flere fokuspunkter ved en tur enn bare å nå toppen og utsikten den så ofte tilbyr :-)