Store Valefjell, Kragerø (25.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Jambakkmyra P-plass (210m)
Endpoint Samme (210m)
Ascents Store Valefjell (329m) 25.05.2017 11:35
Visits of other PBEs Jambakkmyra parkering (213m) 25.05.2017 10:20
Jambakkmyra turistforeningshytte (230m) 25.05.2017 10:25

Store Valefjell - uventet lett adkomst!

Etter å ha besøkt Kragerø tidligere på dagen, sto kommunetoppen i kommunen for tur.
Vi kjørte mot Sannidal og videre mot industriområdet på Fikkjebakke til Fikkjebakke parkering der det var parkert en god del biler. Vi hadde et visst håp om at bomveien inn til Jambakkmyra kunne være åpen siden det var Kristi Himmelfartsdag, og kjørte inn til bommen. Denne var nede, og tilsynelatende låst med kjetting. Idet vi skulle til å snu kom det en hytteeier som hadde nøkkel til bommen. Han viste oss at bommen ikke var låst. Det var kun en løs kjetting som var lagt over bommen. Vi var likevel skeptisk til å kjøre inn, for det er tydelig opplyst om at bommen kunne bli stengt uten varsel. Merkelig når det også kreves bompenger på kr. 30 for å kjøre inn... Uansett - hytteeieren skulle være der inne en stund, og kunne hjelpe oss ut igjen dersom bommen var låst når vi kom ned igjen. Glade og lettete kjørte vi derfor vel 3 km innover grusveien til den svære p-plassen på Jambakkmyra parkering der det var parkert ganske mange biler (speidertur?). Beste rutevalg til toppen var litt vanskelig å finne ut av, men Astrid gjorde en fin jobb her ved å tolke kartet på p-plassen.

Parkering Jambakkmyrene. DNT-hytten ligger rett frem
Infoskilt på parkeringen
Jambakkmyra DNT-hytte

Vi stakk først oppom Jambakkmyra turistforeningshytte der det ikke var folk. Ned igjen på grusveien som vi fulgte til den tok slutt etter ca. 500 m. Her kom vi til et stidele der vi under tvil tok av mot høyre. Fortsatte nordover over myrområder hvor det stort sett var lagt ut stokker og planker på de våteste områdene. Stien dreier etterhvert mot NV og går til Lille Vålevann.

Stidele der begge veier visstnok fører til Store Valefjell
Vi er fremme ved Lille Vålevann

Endel opp og ned langs østsiden av vannet før vi tok fatt på den siste oppstigningen mot toppen.

Siste stidele før toppen ved nordsiden av Lille Vålevann
Statens Kartverk sin bolt på en stein noe meter fra varden
Astrid ved varden på Store Valefjell - høyest i Kragerø

Stor og fin varde med kasse og turbok på toppen. GPS posisjon ved varden stemte med PB. Statens kartverk oppgir koordinatene 512318 6533506 "fot bolt". Oppdater PB-koordinatene slik at det blir samsvar.

Vi forsøkte å finne en annen sti ned igjen uten å lykkes. Det ble derfor samme rute ned igjen til bilen. Da vi kom ned til p-plassen, var alle de andre bilen borte! Vi var derfor ganske spente på om bommen var blitt låst, men det var den heldigvis ikke! Vi sparte derfor 6-7 km gange og adskillig tid ved å støte på åpen bom med sikring av retrett takket være den hyggelige hytteeieren som herved takkes hjertelig!

Start date 25.05.2017 10:21
End date 25.05.2017 13:06

Gratulerer med pen fangst

Written by Stigun 04.06.2017 23:42

av kommunetopper på den "blødere kyststribe"(vet ikke helt hvor grensen går for den "bløde"..) Grønn pil opp på kommunetopplisten! God tur videre!