Til topps i Larvik på rekordvarm dag (27.05.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Berganvarden (456m) 27.05.2017
Flatkollen (444m) 27.05.2017
Visits of other PBEs Berganvarden parkeringslomme (50m) 27.05.2017

Parkerte ved Berganvarden Parkeringslomme. Gikk vegen oppover. Et par hundre meter etter vegkrysset mot Bergansetra tok blåmerket sti av mot venstre. Stien steg jevnt oppover mot Askedalen. Etter en gammel hogstflate ble det betydelig brattere. Ble veldig tungt og varmt å gå siste strekningen mot toppen. Dette ble den varmeste dagen man noensinne har registrert i Norge i mai.
Kom opp til toppen fra nord. Flotte svaberg på toppen og god utsikt i alle retninger. Heldigvis blåste det svalende vind på toppen. 3 km opp hit og 420 meter stigning.
Tok en annen rute ned igjen. Rett syd for topp punktet gikk det en rødmerket sti bratt ned mot øst. Ulendt terreng den første delen av stien til den kom på høyden syd på Flatkollen. Gikk bort til topp punktet. Like fin utsikt nordover Lågendalen herfra som fra Berganvarden. Den rødmerka stien videre gikk nedover i greit terreng. Kom etterhvert på en blåmerket sti. Holdt til venstre i to stikryss. Gjennom skaret vest for høyde 302 var det noen vindfall som måtte forseres. Kom etter hvert ned på bilveg der Bergansetra en gang lå. Her var det en stor ansamling av bikuber. Gikk veien ned til parkeringen. Turen ned ble 5 km med avstikkeren bort på Flatkollen.

Tre postkasser på toppen. Kistefjell i bakgrunnen.