Kvitingskjølen (29.04.2017)  5

Written by ArnMeland (Arn Meland)

Start point Brimi Fjellstue (850m)
Characteristic Ski trip
Ascents Store Kvitingskjølen (2,064m) 29.04.2017 09:30
Reiste på skitur uten noe bestemt mål. Gikk til fots fra fjellstue og frem til første stigningen der snøen var bevart i skyggesiden. På med skiene og opp stigningen til Koppflyi. Himmelen sprekker opp og jeg synes vinden løyer noe. Utsikten fra Koppflyi mot Tesse:

Utsikten videre oppover Koppflyi med Gråvåhøi og Kvitingskjølen i det fjerne.
Her møter jeg tre svært hyggelige fjellfarere som insisterer på å guide meg til Kvitingskjølen. Både været og utsikten er innbydende og jeg blir med følget, selv om jeg tenker det er litt langt.
Nærmer oss stadig Gråvåhøi:

Ved foten til Gråvåhøi tar vi en liten pause. Herfra ser det ut som en kort tur. Men synet bedro meg... Det gikk ytterligere tre timer før vi nådde toppen.

Sliten på toppen, men himmelen blå, nesten ingen vind og matpakke. Og ikke minst, denne utsikten:

Galdhøpiggen i det fjerne.

På hjemturen var det kun et lite flatt parti med staking, ellers gjorde tyngdekraften resten. Og godt var det...