Brude til Dalsbygda - Moldepanoramaet i boks (26.05.2017)  5

Visits of other PBEs Brue fjellvei (670m) 26.05.2017 19:05
Glutterstauå (856m) 27.05.2017 07:47
Erstaddalen parkering (220m) 27.05.2017 08:54

Jeg har tidligere ikke hatt for vane å planlegge friluftsaktivitetene mine etter samleprinsippet. For å "unnskylde" rutevalget og tidspunktet denne turen ble lagt til, og for så vidt flere av de øvrige turene jeg har gått det siste året, begynner derfor dette turreferatet med litt bakgrunnsstoff og en altfor lang intro.

Jeg fikk Asbjørn Ørjaviks hefte "Moldepanoramaet" av mamma i februar 1997, antakelig på 13-årsdagen min. Heftet viser en skisse av panoramaet med navn og høyde på toppene. Foranledningen for at mamma kjøpte heftet vil jeg anta må ha vært at en tidligere elev av pappa, ArntO (Arnt Owe Røed), på den tida var i ferd med å fullføre lista som den første noensinne. Det slo meg ikke som 13-åring at jeg burde kaste meg i gang å samle for å følge i Arnt Owes fotspor. Heftet fikk derfor stort sett ligge i fred de neste 19 årene. Ettersom Moldepanoramaet omfatter mange av de flotteste fjella i fylket vårt, var det likevel ikke til å unngå at det ble en og annen panoramatopp fra tid til annen (og jeg gikk faktisk for moro skyld inn og krysset av toppene jeg hadde vært på i heftet når jeg kom på det sånn ca annethvert år).

Høsten 2016 fikk jeg for meg at jeg skulle opprette profil på peakbook for å benytte sida som turdagbok. Jeg kom da over samlelista "Moldepanoramaet", som jeg meldte meg på. Tallenes tale var klar. Jeg hadde i løpet av mine første 32 år mer eller mindre tilfeldig vært innom 133 av toppene, og det var fortsatt 120 topper igjen. Det viste seg raskt at peakbook kan lede til et snev av samlemani, og toppene begynte ganske snart å tikke inn litt fortere enn før. Rundt juletider bestemte jeg meg derfor for at målet for 2017 måtte bli å fullføre lista. Det stod da ca 75 topper igjen, og det lå i kortene at det ville kreve litt innsats å komme i mål. Særlig ettersom det stod igjen ganske mange lange og/eller litt vriene turer. Et par måneder inn i det nye året lå jeg imidlertid allerede så godt an at målsetningen ble oppjustert til å bli ferdig så fort som mulig, og aller helst før sommeren slik at jeg kunne ta alle de gjenstående toppene på ski. Dette viste seg også fort å være innenfor rekkevidde. Til slutt ble derfor den ikke-uttalte målsetningen å bli ferdig før knutio (Knut Inge Orset), som ved årsskiftet hadde ligget håpløst langt foran, men som utpå våren var kommet noenlunde på skuddhold. Turen dette turreferatet egentlig skal handle om, for ikke å nevne de to kveldsturene tidligere i uka, hadde nok blitt spart eller lagt til litt hyggeligere tidspunkt på døgnet hadde det ikke vært for at Knut Inge var kommet faretruende nær å fullføre lista da mai begynte å nærme seg slutten. Akkurat det innrømmer jeg glatt.

Så over til selve turen (og litt mer intro).

Etter at Regndalstinden 1438 ble ticket av tirsdag etter jobb, stod nå kun de 9 toppene som ligger rundt Sandgrovbotnen igjen. Denne helga stod jeg imidlertid overfor et dilemma (her vil nok svært mange, med rette, ikke skjønne hva jeg sikter til). Jeg og Oda hadde booket oss inn på Juvet Landskapshotell fra lørdag til søndag, og det var derfor blitt gitt lovnader om at verken lørdag eller søndag skulle benyttes til samlegalskap. Samtidig hadde jeg den siste uka studert kartet rundt Sandgrovbotnen og slått fast at det kanskje var mulig å gå de 9 panoramatoppene som ligger der på en lang overgangstur. Alternativet var naturligvis å dele de opp over to turer, men når veien inn Sandgrovbotnen ikke er åpen (noe den heller ikke blir på ei stund), ville det uansett ha måttet bli to lange turer som begge ville krevd bra vær og som måtte legges til en fridag. Jeg "risikerte" derfor at det ville kunne gå en stund før jeg ble ferdig med lista, spesielt tatt i betraktning at juni ofte er en travel tid på jobb. Når også Kristi Himmelfart var utelukket som følge av dåp, og værvarselet tilsa ok vår på den inneklemte fredagen mellom Kristi Himmelfart og Juvet-helga, ble valget enkelt. Trodde jeg. For værvarselet endret seg, og torsdags kveld så varselet for fredag så dårlig ut at jeg slo fra meg hele greia.

Fredagen startet derfor med hjemmekontor i Kristiansund. Jeg måtte likevel innom webkameraene på Bjorli og Isfjorden for å ta en sjekk litt utpå dagen. Der så det plutselig ikke så verst ut. Yr hadde i tillegg ombestemt seg, og meldte nå opphold utover ettermiddagen og natt til lørdag (Storm holdt riktignok fortsatt på at det skulle regne hele natta). Det måtte bli nattur. PCen ble pakket vekk, og 10 minutter senere, klokka 1430 var jeg i bilen. På vei til Brude stoppet jeg innom pappa på Nesjestranda og fikk meg en bedre middag og fikk smurt matpakke. Underveis fikk jeg også forhandlet frem at Oda skulle komme og hente meg i Dalsbygda senest klokka 0900 neste dag.

Selve turen er det egentlig ikke så mye å si om, bortsett fra at det er den suverent lengste jeg har gått. Dette medførte også et lite ekstra spenningsmoment, ettersom det ikke var gitt at kroppen kom til å spille på lag.

Jeg startet fra Brude 1855 og måtte bære ski den første kilometeren på anleggsveien opp mot Sandgrovbotnen. Deretter fint skiføre resten av turen over samtlige topper til Glutterholet, med unntak for 50 meter opp mot fortoppen til Kleinegga som var avblåst og bar. Stort sett noen cm slush hele veien, og aldri skorpeføre selv ikke midt på natta. Det ble heller aldri mørkt. Kun litt skumring. Fokuset underveis gikk stort sett på å gå slakt og sakte for å spare krefter, og på å spise og drikke jevnlig.

Kroppen fungerte veldig bra helt til de siste 200 høydemetrene opp til Rångåhøgda. Muligens var det mangel på søvn som slo inn i kombinasjon med whiteout og litt vind. Her gikk det i alle fall ekstra trått. Også de 500 høydemetrene opp til Søre Midthøin var nokså tunge. Etter det gikk det overraskende lett over de siste Midthøin-toppene. I tillegg føltes beina helt fine ut på alle nedkjøringene og på de bratte 800 høydemeterne ned fra Glutteholet til Dalsbygda med skia på sekk. Jeg antar derfor at søvnmangel kanskje kan ha vært hovedårsaken til at jeg fikk en knekk mot Rångåhøgda og Søre Midthøin.

Oppsummert var ruta jeg fulgte nokså ukomplisert. Det eneste bratte punktet på vei opp var ei kort kneik rundt 1500 moh mot Fossafjellsnyta der skia ble tatt på sekk. Denne kunne vært omgått ved å gå litt lengre nordøst. Alle nedkjøringene var veldig fine, selv om det var litt bratt på et par punkter på ryggen ned fra Sandgrovegga, de siste 100 høydemetrne ned fra Fossafjellsnyta, på punktet der jeg tok av ned fra ryggen fra Rångåhøgda mot skaret mot Søre Midthøin og på det meste av nedkjøringa fra den siste Midthøintoppen mot Grøttavasshytta. Stien ned fra Glutterholet er også bratt og litt utsatt på et par punkter som er sikret med kjetting. Når det er bart, slik det var blitt nå, er den likevel helt overkommelig for de fleste.

Turens soleklar høydepunkt var det min kjære søster Kjersti som stod for. Midtveis på turen, midt på svarte natta, tikket det helt ut av det blå inn en melding om at hun var på vei fra TRONDHEIM for å hente meg i Dalsbygda, og at hun ville være på plass i Dalsbygda ca 0500. Hun hadde også avtalt med Oda at hun kunne hente, slik at Oda slapp. Ikke nok med det, da jeg ankom Midthøin 1511, fikk jeg beskjed om at hun hadde gått de 800 høydemetrene opp til Glutterstua og ventet på meg der i morgensola med boller og sjokomelk. Helt rått! Turen på beina ned til bilen, som jeg ikke akkurat hadde gledet meg til, ble derfor en sann fryd.

I tillegg til Kjersti, som jeg ikke kan få takket nok etter det nevnte hente-stuntet, er det på tampen av skisesongen 2016/2017 på sin plass å si takk til alle som har blitt drasset med på diverse mer eller mindre interessante turer og merkelige kombinasjoner av topper og rutevalg det siste året. Dere får trøste dere med at dere har blitt bedre kjent i fylket vårt, og med at det fra nå av er tilbake til normalen igjen!

Vårlig start opp fra Brude.
Johanhytta. Fossafjellsnyta sees helt bakerst rett til venstre for hytta.
Kleinegga sett fra fortoppen. Et godt stykke bortover toppryggen her.
Øvre del av nedkjøringa langs ryggen fra Sandgrovegga.
Fra Fossafjellsnyta og videre mot de høyere Fossafjellsnyta-toppene.
Nedkjøringa fra Rångåhøgda til venstre i bildet og Rångåhøgda fortsatt innhyllet i skyer/skodde. Den var i ferd med å lette her.
Mot Søre Midthøin.
Enda det var tidlig morra og klokka ikke var mer enn 0600, var sola allerede høyt på himmelen.
Tilbakeblikk mot Rångåhøgda fra Søre Midthøin.
Mot Vengetindene mm. fra Søre Midthøin. Skikkelig flott utsikt fra samtlige Midthøintopper.
Fra Søre Midthøin mot de siste Midthøintoppene og mer kjente fjell i bakgrunn.
Mulige nedkjøringer nordover fra Søre Midthøin.
Østover mot Juratind og Hauduken-toppene mm.
Tilbakeblikk mot Sandgrovegga, Fossafjellsnyta, Rångåhøgda, Søre Midthøin og Midthøin 1511.
Glad fyr på den siste panoramatoppen
Øvre del av nedkjøring fra Midthøin mot Glutterholet.
Glutterholet.
Midthøin
Dagens helt på plass (knestående) ved Glutterstua med flagg, panoramaørebånd på sekken og mat av ymse slag!
Foto: Kjersti
Glutterstua
Kjersti i den øvre, bratteste delen av stien ned Glutterholet
Glutterholet
...ble en liten times søvn nede ved Rauma før Oda kom og kjørte meg tilbake til bilen på Brude. Resten av dagen ble råflott med grottevandring i Fjøra og avslapning i 25 grader i ute-"badeanlegget" på Juvet.

Written by henningtomren 30.05.2017 21:10

Vanvittig imponerende finale på et imponerende prosjekt! Takk for fine (og mindre fine) turer! :D

Grand finale

Written by JonMA 30.05.2017 13:35

Ja dette ble en grand finale, her er det bare å bøye seg i støvet! Det skal bli kjekt med litt større valgfrihet på turene du blir med på igjen, og kanskje at du er en smule mindre manisk? Lettrørt som jeg er fikk jeg en tåre i øyekroken når jeg las at Kjersti hadde stilt opp som mottakskomite.

Gratulerer.....

Written by ArntO 29.05.2017 15:51

Enkelt oppsummert......! Møtes til is på kaffe og is på Vardestua en dag!? Jeg spanderer!! Få med han Arne også så han skjønner litt mer! Kan no kanskje vente på KNut Inge??

Sv: Gratulerer.....

Written by j_snorre 29.05.2017 22:35

Det hadde vært artig og fått til, men vi må jo kanskje vente ei stund om Knut Inge skal bli ferdig først med det tempoet han har holdt på Sunnmøre så langt.;)

glimrande rapport!

Written by kobbenes 29.05.2017 09:23

Ingen ting er som lange introar! Synest dette ser heilt topp ut, dei gale har det godt!

Reknar med at du finn deg ei ny liste ganske kjapt ;-)

Sv: glimrande rapport!

Written by j_snorre 29.05.2017 09:27

Takk for det. Og du har vel rett i at det ikke er helt utenkelig at det dukker opp noe nytt som kan lokke meg utpå samlegaleien igjen. ;)

Written by janyga 28.05.2017 00:27

Det var en imponerende tur, og en gjev liste i boks!

Gratulerer

Written by knutio 27.05.2017 17:10

Nå er det på tide du får deg et liv

Sv: Gratulerer

Written by j_snorre 27.05.2017 22:57

Stort sett ligget langflat på Juvet i dag. Er det innafor det man kan kalle et liv? Lykke til med innspurten før du runder 40.:)

Written by JørnSorthe 27.05.2017 16:38

Du e nå tullin på rett! Må ha vært ei fin natt :) Imponerende tur! Ka e neste mål??

Sv: Gratulerer!

Written by j_snorre 27.05.2017 23:01

Var såpass langt at det vel kan diskuteres hvor fin den natta egentlig var. Alle nedkjøringene var om ikke annet artige, og det ble ikke så verst da sola kom opp. :) Ingen nye prosjekt foreløpig. Kanskje bli litt mindre dårlig til å klatre?