Store Skykula og Gaupelemfjellet (19.05.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Gaupelemfjellet (835m) 19.05.2017
Store Skykula (905m) 19.05.2017
Overnatting ved vannet

Sist vi prøvde å dra på kommunetopptur til Sør-Vestlandet eksploderte batteriet på bilen og det ble tur til Sogn i stedet. Nå hadde Kristen fikset bilen og vi kjørte hjemmefra i regn en torsdagskveld. Vi var enige om å kjøre nedover så lagt vi gadd. Liv hadde med beskrivelser til mange topper og vi skulle ta det vi hadde ork og lyst til.

Trafikken fløt fint og været bedret seg, så vi kjørte helt til Bjerkreim og tok veien oppover mot Lauperåk. Kjørte mange km oppover og i det veien begynner å gå nedover igjen, skikkelig nedover, tok vi veien merket Skykula og kjørte inn til det vakre Skindelvatnet. Her var det en stor parkeringsplass rett ved bommen. La oss til ro i bobilen her denne natten og våknet opp til et fantastisk fint vær fredagsmorgenen!
Toppen av Store Skykula
Toppen av Gaupelemefjellet

Gikk opp den asfalterte veien helt til toppen av STORE SKYKULA. På toppen var flere biler og folk i arbeid inne i fjellet. Gikk fort opp på toppen der radaren står og gikk så bort til varden og spiste maten vår med utsikt i alle retninger.
På vei ned igjen gikk vi oppom til GAUPELEMFJELLET og tok noen bilder der før vi gikk ned igjen, vasket oss i vannet og hentet frem solstolene våre og flatet ut resten av dagen.
På kvelden kjørte vi ned til Eigerøya og overnattet på bobiloppstillingsplassen der. Meldte regn dagen etter og vi bestemte oss for å gå på besøk til venner den lørdagen.