Espehaugen, Risør (25.05.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Moland gård (98m)
Endpoint Samme (98m)
Ascents Espehaugen (243m) 25.05.2017 16:01
Visits of other PBEs Moland parkering (98m) 25.05.2017 15:19

Etter å ha vært innom flotte Risør, satte vi kursen mot kommunens høyeste punkt - Espehaugen.
Tok av fra E18 i det store krysset på Moland inn på en sidevei som førte til Moland gård. Her fant vi parkeringsmulighet i vegkrysset før en bom på Moland parkering. Fulgte den den som alltid gode beskrivelsen fra Sola19 (Solveig Føreland), og gikk ca. 150m tilbake langs veien før vi stakk til skogs.

Parkering i et stort veikryss på Moland
Her starter den svake stien mot toppen
 .... som fortsetter over denne broen
Traktorveg med hinderløype et godt stykke oppover

På GPS 501461 6511949 190 moh er det naturlig å forlate traktorvegen.

Ansamling av stein og en liten varde viser riktig vei videre
Da kommer en til et gammelt veianlegg som fører opp til Drifta
Grunnmurer etter en bygning som har stått på Drifta. GPS 501424 6512125 220 moh

Fra Drifta videre opp mot toppen fant vi ikke noen sammenhengende sti. Tilgrodd terreng med masse elgskit og myrhull som vi måtte gå rundt. Topp-området var derimot fint med varde bygget rundt Kartverkets bolt! Kartverketskoordinater: 32V 501120 6512378.
Litt lenger mot SV var vi oppe på en annen bergnabb som virket marginalt høyere. GPS her 501097 6512125.

Spesiell varde nærmest bygget rundt Kartverkets bolt på Espehaugen
Astrid på offisielt høyeste punkt i Risør kommune
Litt SV for varden ligger denne knausen som er minst like høy ....

Ned igjen omtrent samme vei.Bybesøk til Tvedestrand, Arendal og Grimstad før kveldens siste økt med overnatting i Kristiansand.