5 i Østfold - KT nr 57-61 (21.05.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Rambergveien parkering (105m) 21.05.2017 10:45
Rambergåsen parkering (130m) 21.05.2017 10:45
Vardåsen parkering (27m) 21.05.2017 10:45

Etter gårsdagens fangst på 3 topper, var dagens planer 5 topper: Moss, Rygge, Råde, Skiptvedt og Våler.

Rambergåsen, Moss:
Jeg visste at det var start på en etappe i Tour of Norway i Moss denne dagen og var spent om jeg rakk toppen her før de sperret av ved brua ut til Jeløya. Mye folk når jeg passert på vei til Rambergåsen. Parkerte ved den store parkeringsplassen og fulgte stien til høyre for tjernet og videre rett mot toppen. Traff en kjentmann som fortalte om stikrysset like før toppen. Småjogging ned igjen da jeg så på klokka at det ikke var lenge før veien skulle sperres. Snaut 20 min t/r og jeg rakk akkurat å komme meg av fra Jeløya før de stengte veien. Puh! :-) Deretter videre sørover mot Rygge.

Vardås, Rygge:
Parkerte som anvist i andre turrapporter på Vardåsen naturreservat parkering og fulgte kjerrevei og etterhvert sti mot tårnet på toppen. Flott utsikt utover fjorden selv om det ikke er mange høydemeter. Passet bra med en kort lunsj her :-) Enkel topp på ca 30 min t/r.

Danserfjella, Råde:
Kjørte videre mot Missingmyr og østerover. Parkerte på venstre side av veien ved bommen like forbi Slangvoll på ca 80 moh. Fulgte stien til den sluttet og deretter ut i "bushen" mot høyen som jeg fulgte nordover rett mot toppen som var temmelig markert med berg i forkant - 41 min og 2,56 km. Nøt stillheten her en stund før returen som jeg la litt mer østlig retning og kom inn på en tømmer"vei" som jeg fulgte helt til veien fra Missingmyr. en drøy km nord for der jeg hadde parkert og fulgte denne tilbake til bilen 43 min og 3,19 km. Til sammen 1.24 t og 5,75 km ekskl pausen på toppen.

Sør-Øst for Taraldrudåsen, Skiptvet og Taraldrudåsen i Våler:
Parkerte ved Lunder P-lomme (150 moh) Fulgte den lille veistubbem går inn mot jordet og holdt skogkanten på høyre side. Kom da inn på stien. Tok av litt for tidlig før Lundstjernet og fulgte en liten sti som ble svakere og svakere til jeg etterhvert gikk i terrenget og prøvde å ta ut rett kurs mot toppen. Etter en del roting på høyden før riktig ås, skjønte jeg omsider at jeg måtte videre og kom da inn på riktig sti til Skiptvets høyeste punkt med flagget godt plassert på varden :-) Herfra var det grei sti til Trolltjernet og hytta i enden av tjernet. Og trolsk var det virkelig - et vakkert område. Her var det et stkryss meket mot Lundtjern og C-plassen. Fulgte stien mot C.plassen forbi hytta ot rett opp mot tårnet. Hadde da brukt 35 min fra Sør-Øst for Taraldrudåsen, og dagens femte Østfold-topp var et faktum. Fulgte så stein direkte tilbake mot Lundstjernet og videre til bilen. En del gjørmete og våte områder her og bikkjene måtte dermed bades og tørkes godt før de fikk slappe av i bilen på veien hjem. Tilbake ved bilen kl 1805.