Okstindbreen, dag 1 (20.05.2017)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Gråfjellhytta (1,008m)
Endpoint Gråfjellhytta (1,008m)
Ascents Svartfjell (1,872m) 20.05.2017 13:01
Svartfjell Sør (1,749m) 20.05.2017 14:24
Tvillingtindan (1,824m) 20.05.2017 17:06
Vesttinden (1,708m) 20.05.2017 18:11
Oksfjelltuva (1,525m) 20.05.2017 19:43

En helt utrolig dag i knallvær på Okstindbreen

Stod tidlig opp, og var veldig spent på om tåka hadde lettet. Det hadde den ikke, men jeg kunne skimte sola "oppi der", så jeg la i vei. Etter 10 minutter kom jeg over tåkehavet, og kunne sette kursen rett innover breen. Ganske langt inn til skardet mellom Okstinden og Tvillingtindan, 9 km i luftlinje. Videre østover, og rundet topp 1581, før jeg satte fra meg sekken i bunnen av stigningen mot Svartfjellet. Litt isete til å begynne med, etter hvert greit til topps. Så ble det 600 flotte høydemeter nedkjøring til Vestre Svartfjellbreen. Kryssa breen på 1270(er lavere nå, enn da kartet ble laget), og bratt opp innunder Svartfjellet. Videre opp på ryggen og lett til topps på Svartfjellet Sør. Fantastisk nedkjøring igjen i 6 cm slush. Vær obs på kalving fra skavlen på Svartfjellet, på denne ruta her. Tilbake opp på hovedbreen, og kryssa breen vestover, mot Tvillingtindan. Måtte ut til høyre her, da en hammer "sperret" ryggtraversen. På med stegjern, og rett opp i sadelen, på hardt og isete underlag. Videre greit til topps. Etter en kort matpause, ble det en fantastisk bratt og fin kjøring ned mot Vesttinden i 5 cm slush, årets beste. Videre opp ryggen mot Vesttinden. Satte igjen skiene inne i gryta, og tok på stegjern. Til dels meget bratt et stykke opp i veggen, før jeg fulgte ei hylle oppover til venstre. Så til høyre opp på vestryggen, og lett til topps. Fikk beskjed av kjentmannen Svein Arne Brygfjeld, at her måtte man holde seg unna skavlen østover, pga stort overheng. Varden var forresten helt borte i snøen. På returen gikk jeg litt lenger ned vestryggen, før jeg måtte rygge ned bratta, og sparke meg tak i det isete underlaget. Kjørte så på isete føre ned, og etter hvert vestover breen. Tok med meg Oksfjelltuva på returen, før det ble nok en nydelig nedkjøring, denne gang helt ned til Gråfjellhytta.
For en dag, og for et område. Anbefales på det sterkeste.

Oksfjelltuva

Nordre og Søndre Okskalvene

Vesttinden

Oksskolten, Okshornet, Svartfjellet og Svartfjellet Sør

Oksskolten og Okshornet fra Svartfjellet

Svartfjellet Sør

Svartfjellet og Okshornet fra Svartfjellet Sør.

Bessedørtind, Sørtuva, Kvassnip, Vesttinden, Tvillingtindan og Okstinden

Oppgangen og nedkjøringen fra Svartfjellet sør

Dagens flotteste nedkjøring, fra Tvillingtindan

NB: Trackingen er ikke helt i samsvar med virkeligheten, spesielt ned fra Svartfjellet Sør og Vesttinden.

Okstindan

Written by Øyvindbr 23.05.2017 14:41

Det hender jeg sveiper innom yr-varslet for Okstindan, men når jeg har tid er det meldt grått eller uforutsigbart. Denne helga var jeg ikke i slag og kunne ikke, og jeg fikk med meg at det var meldt knall. Så da tar jeg det som trening i å tåle å se flotte turrapporter uten negativ misunnelse...

Gleder meg til å oppleve det samme oppi der en gang. Okstindan er så mye mer enn Oksskolten, det har jeg visst siden jeg så et nydelig bilde av Tvillingtinden i ei gammel bok om Norges fjellverden...

Sv: Okstindan

Written by PeakFloyd 23.05.2017 17:05

Hei Øyvind, så sant, så sant. Flere av de andre toppene der er mer utfordrende enn Oksskolten, med kvasse egger, og mye nydelig nedkjøring for oss som liker det.

Blir nok en tur eller to til for meg også, dit.

Håper du finner et værgløtt, og får tatt deg en tur.

Okstindan

Written by otto 22.05.2017 23:08

Da har du kommet deg hjem igjen etter knall-helg i Nordland. Stilig område og utfordrende topper. Ikke så langt i luftlinje mellom oss..

Sv: Okstindan

Written by PeakFloyd 22.05.2017 23:25

Må vel betegnes som et eldorado for tinderanglere med ski. Og for en utsikt til spisse tinder i alle himmelretnigner.

Vi kunne vel nesten ha vinka til hverandre der oppe?

Får veldig lyst til å prøve meg på kremturen du hadde samme dag, bildene dine taler jo for seg selv.