Fin skogstur (20.05.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Høgestang (274m) 20.05.2017

Parkerte langs FV106 på parkeringslommen der hvor den blåmerkede stien mot Høgestang og Budalsvika (DNT hytte) starter. Stien var fin og var merket helt frem til Høgestang. Underveis passerte vi tett innpå Langetjern. Her var det utrolig flott med muligheter for bading, soling (og fisking?). Forsatte stien videre til Høgestang. Stien gikk stort sett oppe på høydedragene, som var åpne og lette å gå på. Lite høydeforskjeller førte til at turen sydover til Høgestang ble svært lett.
Gikk samme stien tilbake. Lite folk å se på denne flotte lørdagen i mai. Kun et turfølge som satt og rastet på svaberget ved demningen til Langetjern. Dagens viltobservasjoner var en rovfugl og en orrhana som vi skremte opp, samt en hoggorm som tok oss i mot på Høgestang. Turen ble totalt 13 km lang. Med sol, litt vind og 20 grader ble dette en fin dag i skogen uten å bli plaget av mygg og flått. Nina var med på turen.

Stien gikk over demningen ved Langetjern
Stien gikk mye på flaberg
Fint skogsterreng her i skogene øst for Halden
Denne hoggormen tok imot oss på Høgestang
Varden på Høgestang. Kommunetoppjegerne Øyvind og Lis har vært her med flagget. Ikke første gang vi ser flagg etter dem :-)