Kavringtinden (20.05.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Lyngseidet boligfelt
Ascents Kavringtinden (1,289m) 20.05.2017

Det var ikke meldt strålende vær denne helgen og det hadde blitt kaldt i høyden natt til lørdag, så jeg mistenkte at det kom til å bli dårlig skiføre pga at det hadde vært noen dager med skikkelig mildvær tidligere i uken. Jeg slet fortsatt med vondt på utsiden av min venstre fot etter turen over Jiehkkevarri forrige søndag, så jeg bestemte meg til slutt for å gå en fottur til Kavringtinden. Jeg gledet meg virkelig til å ta fjellsko på meg igjen, uansett hvor mye trasking i snø det måtte bli! Kjørte til Lyngseidet via Nordkjosbotn og så parkerte jeg bilen oppe i boligfeltet for å begynne turen derfra. Fulgte løypa opp til skihytta som bestod av slusjsnø, som var råtten enkelte steder - ellers greit å gå på. Fra skihytta fortsatte jeg oppover mot foten av nordøstryggen på Kavringtinden. Var heldig og traff på noen snøfrie partier hvor jeg kunne gå på tørt fjell, fant til og med en sti! Litt mer trasking i slusj igjen før jeg kom opp på ryggen. Været var ikke av den nydelige sorten, men det var iallefall opphold og grei nok sikt til å se oppover ryggen.

Ble litt tyngre å gå på siste halvdelen av ryggen da det lå et 10cm-tykt skarelag over løsere grovkornet snø. Tror det hadde dannet seg ila natta pga kulden. Men siden jeg hadde hele dagen for å komme meg opp fjellet var det ikke noe hast og jeg måtte bare smøre meg med litt tålmodighet. Endelig kom jeg opp til eggen hvor jeg ble belønnet med stadig bedre sikt og litt sol. Så var det bare å følge den fine ryggen opp til hovedtoppen hvor det stod en varde. Flott ryggvandring med bra utsikt mot Kåfjordfjellene! På toppen var det en sur vind som blåste, men det ble betraktelig varmere da sola tittet frem. Ble ikke verdens lengste pause der før jeg begynte å gå ned igjen. Turen ned gikk omtrent like sakte som turen opp, men været hadde bedret seg så det var bare å nyte utsikten istedenfor å bli irritert av snøforholdene på vei ned ryggen. Tok ferga til Olderdalen og fikk meg en scenic biltur hjem i herlig ettermiddagssol!

Fint å gå på tørr sti igjen
Lavt skydekke på vei opp ryggen
Utsikt nordover
Rørnestinden og Kjostindryggen bak
Sola titter frem mellom skyene
Eggen opp til toppen
På toppen av Kavringtinden.
Utsikt sørover langs ryggen
Utsikt mot Olderdalen
Grei slusjsnø å gå ned i!