Saudehornet og topp 1276 via Riksheimdalen (19.05.2017)  4

Written by j_snorre GSM

Ascents Søraust for Tungremtindane (1,276m) 19.05.2017 20:23
Saudehornet N2 (1,220m) 19.05.2017 21:06
Turen startet med sykling med skia på sekk inn Riksheimdalen. Ski på fra ca 560 moh. Fint skiføre derfra. Litt krevende terreng den siste biten av eggen mot Tungremtindan 1276, men det løste seg greit med omgåelser i vestsida. Videre mot Saudehornet langs ryggen et lite stykke før en del av eggen ble omgått i vestsida. Fulgte deretter ryggen et stykke før toppuntket på Saudehornet ble passert i østsida. Rundet deretter opp fra sørøst. Retur samme vei.
Langt innover Riksheimdalen, men effektivt på sykkel.
Tungremtindan til høyre
Skarabben og Tårnet
Tungremtindan 1276 midt i bildet
Mot Tungremtindan 1276 (tv) og Saudehornet
Ned Nesdalen med Seljeneshornet og Nesstaven
Toppunktet på Tungremtindan 1276. Jeg kløv opp snøstripa. Bratt akkurat her, og greit å ha stegjern og øks.
Tilbakeblikk fra toppen av Tungremtindan 1276 mot de øvrige Tungremtindane.
Veien videre mot Saudehornet
Gikk på snø ned første del av ryggen fra Tungremtindan 1276. Kunne vel ha kjørt på ski, men det var så kort at de fikk bli på sekken.
Her måtte jeg ned i vestsida mot Nesdalen. Gikk deretter videre over den navnlse toppen midt i bildet mot Saudehornet.
Tungremtindan 1276
Saudehornet. Jeg traverserte under toppen i østsida og rundet opp fra sørøst.
Fin kveld!
Like under toppen av Saudehornet.
Nedkjøringa ned i Nedalen fra toppen mellom Tungremtindan 1276 og Saudehornet.

Snøforholda

Written by CarinaStokke 23.05.2017 11:59

Hei!

Kor langt måtte du ha skia på sekken? Og korleis var forholda høgare opp?

Sv: Snøforholda

Written by j_snorre 23.05.2017 12:12

Sykla med skia på sekk til ca 560 moh. Deretter skiføre til topps, med unntak av de bratteste punktene på slutten av vestryggen mot 1276 og mellom 1276 og Saudehornet. Var våt tung snø og litt krevende forhold på ryggen, men fint og fast i nordøstsida opp mot Tungremtindane.