Sørøst for Mørkjeklovås (15.05.2017)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point P-lomme (94m)
Endpoint P-lomme (112m)
Ascents Sørøst for Mørjeklovås (205m) 15.05.2017 12:55
Visits of other PBEs Mørjeklovås p-lomme (84m) 15.05.2017 13:22

En kjapp en før jobb

Ba pent om å få en Larvikstopp idag, men pga jobbing hos oss begge, så kunne det ikke være så langt unna eller så lang tur. Fant en kjapp og grei en ikke så langt fra Telemarksgrensa. Tilsynelatende kjapp og grei på kartet ihvertfall!

Parkerte lystig litt før der P-lomme på kartet var merket av, fordi det ikke var noen P-lomme der det var merket på kartet. Det så ufremkommelig ut, men ut fra en beskrivelse vi fant skulle det være en slags kløft å tråkke i. Litt usikker på det der med hva som kan defineres som kløft, for vi fant ikke akkurat noe som gikk under den betegnelsen sånn ved første øyekast.

Det gikk brått oppover, og var ganske så ufremkommelig terreng, der vi måtte dra oss opp ulike renner/småkløfter i fjellveggen. Glatt og ufyselig føre var det også, og når man ikke rager mer enn 1.64 meter over bakken, så sier det seg selv at beina heller ikke er av de lengste! Det ble strengt tatt en liten utfordring idag, for i en del av disse revnene vi klatret/kløyv i, så hadde Taxitheo (Rune Theodorsen) en stor fordel med sine lange bein. Dette medførte at han endte opp med å både dytte meg i rompa og dra meg etter armene oppover. Til og med måtte jeg tråkke litt på han!

En av disse kløftene/revnene vi måtte klatre oss gjennom.
Var ikke så ille for høydeskrekken egentlig, men hadde ikke lyst til å rase ned igjen disse bratte skråningene. Rett før toppen, møtte vi på sånn ca loddrette fjellvegger, og valg av kløft til topps stod mellom ille, verre og verst! Vi valgte en av de, og praktiserte draing, dytting og tråkking på høyt nivå! Og plutselig så var vi oppe :)
Toppen av Sørøst for Mørkjeklovåsen (litt av et navn lissom!)

Liten rast på toppen før det var på tide å finne en annen vei ned igjen. Var vel ingen av oss som hadde spesielt lyst til akkurat samme veien ned igjen. Fant sånn noenlunde retning, og rester av sti/dyretråkk og mange bevis på at her hadde "Helge" gått før oss. Gikk utrolig mye greiere ned enn opp, og brått var veien foran oss!

Så tips til de som er like gærne som oss og liker merkelige topper uten allfarvei og merking, når dere har parkert på parkeringslomma, så gå 50-100 meter lenger framover på veien før dere skjærer opp til høyre. Med mindre dere har lyst på en skikkelig morsom klyvetur som var hadde litt utfordringer ;) Jeg hadde det knallmoro når jeg bare overlevde første klyvinga!! Ikke nødvendigvis en tur jeg trenger å gå om igjen, men en morsom kjapp tur før jobb ble det :)