Skitur på nye fjellski i godt selskap, til Storebjørn. (13.05.2017)

Written by solfurum (Solveig Furumo)

Start point Krossbu Turiststasjon (1,434m)
Endpoint Storebjørn (2,222m)
Characteristic Ski trip
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 13.05.2017
Storebjørn (2,222m) 13.05.2017

Til 50-årsdagen min ønsket jeg meg nye fjellski! Det fikk jeg, og kunne dra på tur med Turid, Hanne og Ingrid!
Vi kjørte til Krossbu turiststasjon fredag kveld. Det var et par minusgrader og sol da vi kom fram. En nydelig kveld i fjellet. Været som var meldt lovet ikke så godt, men vi var positive og så fram til å gå i fjellet dagen etter.
Lørdag morgen sto vi opp til et nydelig solskinn! Sola varmet tidlig og etter frokost gjorde vi oss klare til tur. Dagen så ut til å bli mye finere enn forventet!
Turen oppover på nye fjellski med halvfeller gikk fint. Litt uvant å gå på fjellski når man bare har gått langrenn tidligere. Det gikk overraskende bra, jeg syntes det gikk fortere enn forventet.
Vi gikk over Leirbreen, opp Bjørneskaret, og wow - for en utsikt innover fjellheimen!
Der så vi Storebjørn ligge og bade i sola! Helt fantastisk utsikt og et syn jeg aldri kommer til å glemme! Jeg må innrømme at jeg til tider hadde noen tårer i øyekroken... Det er sterke følelser i sving når jeg opplever å være så liten i det store landskapet!
Det blåste en del på toppen av Storebjørn, det ble en topp-skål med godt øl før jeg og Turid gikk på Bjørnelabben for deretter å begynne på turen ned i lag med de andre.
Uvant som det var på fjellski ble det noen knall og fall på meg nedover :D Haha, jeg var nok litt av et syn! Det var tåke over Leirbreen og ujevnt føre, ikke lett å holde seg på slitne bein da! :D
Siste del av turen gikk det bedre, da fikk jeg litt "tak" på den kjøringa nedover!
Underveis hadde vi flere stopp der vi spiste matpakke og nøt sola og utsikten. En fantastisk dag i godt selskap, det frister til gjentakelse!