Besshøe - min første skitur i Jotunheimen (04.05.2017)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Besshøe (2,258m) 04.05.2017
Visits of other PBEs Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 04.05.2017

Endelig var det min tur til å komme meg på en vårskitur i Jotunheimen!
I årevis har jeg misunnelig lest alle turrapportene og sett på bildene med blå himmel og kritthvit snø!

Mitt første mål var Besshøe, som min god venn Harex (Harald Johansen) hadde vært på helgen før, og dermed gitt meg mye nyttig informasjon!
Siden jeg ikke har bil, og ingen kunne være med så ble det en lang reise fra Trondheim til Bessheim. Båt 4 timer til Kr.sund, låne bil, kjøre til Bessheim. Nesten 10 timer tok det..
Men fremme på Bessheim i god tid før leggetid, slik at jeg fikk tatt en velfortjent øl i peisestua, som jeg for øvrig hadde helt for meg selv. Ikke mange som går i fjellet midt i uka i mai tydeligvis!

Avmarsj fra Bessheim etter frokost 0830. Første del gikk i delvis lyng og delvis snø, først oppe på ca 1150 moh ble det nok snø til å gå på snø hele tiden.
Etter hvert dukket Besshøe opp. En kjempe av ett fjell!

Besshøe og Bessvatnet

Fulgte sporene som gikk mellom høyde 1518 og Bessheimrundhøe.
Videre oppover Bessfjellet så jeg ett spor som slynget seg slakt oppover, men i motsetning til når min venn Harex (Harald Johansen) gikk der, så var det nesten ikke mulig å følge det sporet da det nå gikk over mange små øyer av barmark. Jeg valgte derfor å følge ett spor som gikk i snø hele veien på skrå mellom 1606 og Bukkehøe 1787 og som til slutt endte opp i nedre del av Besshøbrean. Herfra tronet Besshøe mektig der oppe, og det var ikke så vanskelig å skjønne hvorfor passasjen på venstre side kalles Brue.
Jeg gikk ikke ut på breen, men rett opp på Brue og videre opp til toppen.

Fra skråningen sørøst for Bukkehøe 1787, mot Brue og Besshøe.
Fra samme sted, mot Besseggen. Den ser litt stusslig ut herfra.

Siden formen ikke er den beste, og jeg hadde veldig god tid i finværet, så ble det en del pauser oppover. Men, etter 6 timer var jeg endelig oppe!
For en utsikt og for ett vær! Uansett hvor jeg snudde meg var det fantastiske fjell og flott utsikt!

Selfie på Besshøe med Glittertinden i bakgrunnen

Etter en god pause satte jeg utfor, for å komme meg ned. Enda hadde jeg ikke sett ett eneste menneske (så ingen hele dagen), så tok jeg det veldig med ro hele veien ned forbi Brue (måtte ta av skiene pga lite snø).
Deretter gikk det raskt ned breen, før jeg begynte på nedkjøringen vi Grotåe. Dæven jeg er dårlig til å svinge på fjellski! Brukte en evighet på å komme meg ned, men etter hvert var jeg nede på vannet.
Over vannet gikk det radig, men når jeg begynte på nedkjøringen til Bessheim var det full stopp ved ca 1150. Ikke noe snø igjen å kjøre på! 8 timer med 8-10 plussgrader og sol hadde gjort store innhugg i den snøen jeg hadde brukt på oppturen, så jeg valgte å gå ned lyngen med skiene i hånden med ett smil om munnen.

At min første skitur i høyfjellet skulle bli så bra hadde jeg aldri drømt om!

Nede 1730 etter ca 9 timer. Lykkelig og sliten satte jeg meg inn i bilen for å kjøre til Sognefjellshytta som var utgangspunktet for neste dags planlagte tur!