Korpåsen og Knausen i Lier (07.05.2017)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Glitterbommen (272m)
Endpoint Knausen (610m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Korpåsen (518m) 07.05.2017 14:30
Knausen (610m) 07.05.2017 18:02
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 07.05.2017 13:10

Søndag startet med regnbyger, men det var meldt fin vær utpå dagen. Startet derfor litt seint. Kjørte til Glitreveien og stoppen ved bommen. Syklet opp til Glitrevann og tok opp til hytta like over vannet. Her gikk det sti helt opp til Korpåsen. Ikke tydelig alle steder men grei nok. Bratt oppstigning 110 m på 220 meters lengde. Fin utsikt på toppen. Så faktisk Gaustatoppen og flere snødekte fjell.

Toppen av Korpåsen
Utsikt mot Glitre
Utsikt mot nord
Utsikt mot øst

Nede igjen sykla vi til Saga og der jeg velta stygt på sykkel for 6 år siden. Tenkte å sykle opp til enden av veien og ta Heståsfjellet, men like over Kluftetangene var det forsatt så mye snø etter skiløypa at den planen måtte gis opp. Sykla tilbake og forbi Saga og litt til. Ved en oppsamlingsplass for sau gikk det sti opp til Knausen. Fulgte denne. Fin sti og blåmerket, selv om blåmerkene burde fornyes. Stien var svært bratt i starten, men de 300 høydemetrene gikk greit unna. 2,23 km opp til toppen. Fin varde og flott utsikt. Så Gaustatoppen og sannsynligvis Blefjell også her.