Folgefonna Sør (04.05.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Sauabrehytta (1,100m)
Endpoint Sauabrehytta (1,100m)
Ascents Punkt på Søndre Folgefonna (1,638m) 04.05.2017 12:06
Punkt på Søndre Folgefonna (1,645m) 04.05.2017 14:09

Folgefonna Sør

Jeg hadde ikke opprinnelig planlagt å gå opp på Folgefonna, men etter 2 dager med flott vær og fantastisk skue over breen, kunne jeg ikke la være. Med full forståelse om at dette kom til å bli en lang tur, la jeg i vei litt før klokken 0900. Føret var hardt og fint og jeg hadde fint driv oppover breen. Det var mange spor å følge, inkludert noen snøscooterspor. Bestemte meg for også å gå innom pkt 1638, da jeg mente å huske at dette er et kommunetopp-punkt. Vel oppe på breen erfarte jeg raskt at det er lange avstander og ganske så flatt her oppe. Og i slikt terreng går man frivillig i ukesvis på Grønland! Ikke særlig fristende, spør du meg.
Etter 3t og 15 min ankom jeg pkt 1638 og jeg kunne ta en velfortjent halvtimes lunsj. Været var flott. En liten kald vind i ryggen, men likevel en finfin dag på breen.

Forlater Sauabrehytta i morgensolen
Den tryggeste veien opp på breen er en liten runde rundt Sauanutvatnet og vann 1136.
Jeg er i ferd med å komme godt inn på den flate delen av breen.
Lunsjpause på pkt 1638, høyeste punktet i Etne.

Videre til toppen av Folgefonna var det rundt 7 kilometer med en total stigning på hele 50 meter. Nå hadde jeg fjernet kortfellene og dro avgårde med mye bedre glid, men også litt bakglatte ski. Prøvde å smøre med litt rødlilla, men fungerte bare delvis. Men det gikk greit unna og jeg ankom hovedmålet 1,5 timer senere. "Toppen" ble behørig dokumentert før jeg satte meg godt tilrette med skiene i ryggen og nøt dagen. To polarbrødskiver til ble inntatt, mens jeg tenkte på at det var kun 2,5 kilometer til Fonnabu. Men, med plan om å bestige Svartenut på vei ned til Bergstø dagen etter, var det ikke annet å gjøre enn å returnere de 16 kilometerne til Sauabrehytta.

Syv kilometer der fremme er toppen av Folgefonna...
Lunsj på toppen av breen i fantastisk vær.
En fornøyd toppjeger på Folgefonnas høyeste punkt.

Var nå begynt å kjenne alle kilometerne de siste dagene i beina, men klarte å finne en jevn rytme i det monotome landskapet og kilometerne gikk bra unna. Etter 2 timer og 10 kilometer med flatt landskap, begynte det endelig å bli litt utforbakke. Problemet var at nå hadde det trekt inn et lite skylag og nedkjøringen ble litt redusert på grunn av flatt lys. Var ikke noe problem å finne veien, med mange spor å følge, samt backtrack på gps'en, men opplevelsen ble ikke som forventet. Vel nede på vann 1136, var det på med kortfellene igjen og med ett ble det tyngre. Snøen var dypere og beina sliten, men det hadde vært enda verre med bakglatte ski.

Et lite skylag kom drivende og gav desverre flatt lys under nedkjøringen.
På vann 1136 tok jeg på kortfellene igjen.
Endelig tilbake på Sauabrehytta etter 8,5 timer på tur.

Rett før klokken halv seks ankom jeg Saubrehytta igjen. Godt sliten, men meget fornøyd med dagen og over 34 kilometer på ski. Nå var det bare å slappe av utover kvelden, denne gangen alene i hytta.
Dagen etter skulle jeg ned igjen til bilen, men innom Svartenut "på veien".