Kolbeinsvarden - Toppen av Askøy (01.05.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kleppe Skole (84m)
Ascents Kolbeinsvarden (231m) 01.05.2017 15:06

Kommunetoppjakt

Været var strålende og jeg var klar for tur. Hadde planer om en rundtur i Kanadaskogen, men fant ut at jeg kunne ta en oppvarmingstur på Kolbeinsvarden først. Til tross for at den er såpass nærme og attpåtil er en kommunetopp, har jeg aldri vært på den tidligere. Nå var det jammen på tide.

Kjørte over broen til Askøy og parkerte på en P-plass like under Kleppe skole. Fulgte herfra annleggsveien og deretter den solide stien på vestsiden av Kleppevatnet. Flott og tilrettelagt her.

Det er ikke akkurat drøssevis av fjell på Askøy og det var tydelig at dette var et av de få alternativene til tur som de har her ute. Her møtte jeg flere som var på vei ned.

Fortsatte nordover på stien før jeg plutselig kom opp til den store og flotte varden. Overraskende fin utsikt til tross for at den bare er 231 meter over havet. God oversikt over Bergen. Det var flere mosjonister på toppen og jeg fikk etterhvert skrevet meg inn i toppboken jeg også.

Greide til den store gullmedalje å bomme på stien på vei ned igjen. Fulgte plutselig et eller annet tråkk ut i buskene. Rotet litt rundt før jeg omsider kom inn på stien igjen. Fulgte samme vei ned til bilen igjen. Etterpå kjørte jeg til Spelhaugen for å ta rundturen ved Kanadaskogen.