Illstigfjellet mv (29.04.2017)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Start point Zakariasvatnet (450m)
Endpoint Reindalseer (681m)
Ascents Illstigfjellet (1,882m) 29.04.2017
Melegga (1,686m) 29.04.2017

Tur sammen med Robert, Ola og Tom Erik.

Startet fra Zakariasdammen. Gikk stien langs vannet og inn Reindalen til Reindalseter.

Zakariasdammen/ vatnet. Lite vann i år i følge de lokalkjente.
Inn Reindalen. Vi brukte i underkant av halvannen time inn til turistforeningshytta Reidalsseter hvor vi skulle overnatte.

Etter å ha booket inn på Reindalseter startet vi turen inn til dagens turmål, Illstigfjellet.

På ca 1100 meter konstaterte Robert at frembindingen på ene skia hadde brekt. Flaks for Robert er at jeg hadde med reserveski, så han returnerte ned til parkeringa for å hente disse. Synd for Robert å gå glipp av turmål 1.

Da jeg som vanligst er i dårligst form, utnytte jeg enhver pause for å skaffe forsprang. I bakgrunnen ruver Svartega, 1937 moh.

Etter en lang tur i slakt stigende terreng nådde vi toppen av Illstigfjellet. Fantastisk utsikt, vindstille og ok skiføre. Dessverre hadde vinden i dagene i forveien gjort sitt, men innimellom var det kald fin puddersnø.

Illstigfjellet
Heimen ser etter fine skilinjer og potensielle utsprangssteder. Her like ved toppen av Illstigfjellet.

På retur til Reindalsseter gikk vi oppom den høyeste toppen på Melegga.

Ved retur Reindalsseter hadde Robert returnert. På menyen stod boksebakalao. Kjekt med tilgang på forsyninger på hyttene.