Vårtur til Besshøe - 2K nr 85 (30.04.2017)  6

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Bessheim (960m)
Ascents Besshøe (2,258m) 30.04.2017
Visits of other PBEs Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 30.04.2017

Etter mye kjøring og lite gåing i går var jeg mer enn klar for en større utfordring i dag. Lysten ble ikke mindre når himmelen var knallblå 360 grader :-) Kjørte fra Lillehammer kl 0700 og med lite trafikk og nyåpnet motorvei fra Harpefoss til Sjoa var jeg fremme på Bessheim kl 0900.
I det strålende været var det flere som gjorde seg klar for tur til Besshøe. Pga mindre snø enn normalt ble jeg anbefalt den nordlige ruta over Bessfjellet i stedet for langs Bessvatnet og opp Grotåe (som jeg egentlig hadde tenkt).

Starten ved Bessheim til venstre for hytta. Litt av og på med skiene de første 4-5 hundre meterne.

Noen hundre meter på beina så var skiene på for resten av turen. Litt snirkling på snøfelt innimellom lyngen opp til ca 1100 meter og deretter greit.

Begrenset med snø oppover lia..
Vakkert skue tilbake mot Bessheim og videre sørøstover
Mot Veslfjellet der sporet fra Gjendesheim kommer opp

Tok det rolig oppover og fulgte stort sett hovedsporet mot Bessvatnet, og var ved hytta etter en drøy time. Her så jeg et par spor bortover langs vatnet mot direkteoppstigningen ved Grotåe, mens hovedsporet fortsatte nord-nordvest mellom Bessheimrundhøe (1521) og Østre Bessfjellet (1518). Med de rådene jeg hadde fått fra Jens på Bessheim, var valget enkelt og jeg fulgte hovedsporet videre.

Dagens mål trer tydelig frem. Mektige Besshøe med Grotåe og Brue i midten.

På om lag 1450 moh begynte det etter hvert å kladde i fellene, hvilket skulle vise seg å bli et irritasjonsmoment, samt at det utvilsomt sinket fremdriften og tok en del krefter. Tørre reservefeller blir nok med på neste tur..
Innover Bessfjellet var det lettgått og snilt terreng og det steg sakte men sikkert mens jeg passerte nord for Vestre Bessfjellet (1606) og Bukkehøe (1797).

Nordover mot Nautgardstind
Fra Bessfjellet vestover mot Nordre Kollhøin

Jeg hadde trodd at vi skulle svinge mot sørvest tidligere og mer direkte mot Brue. Men det viste seg snart at sporet førte gjennom dalen oppover mellom Bukkehøe og Kollhøin (1725) og rundet inn på Besshøbrean vest for høyde 1910.

Fra platået på ca 1800 moh med Kollhøin til venstre og Nautgardstind bakerst i midten. Her ble det en god matpause og solbading mens fellen tørket opp litt.

Det var ingen spor opp mot nordryggen til Besshøe, men fint spor tvers over breen på drøyt 1900 moh rett mot Brue. Dagens mål var plutselig kommet veldig nært, men samtidig kjente jeg at de siste 350 høydemeterne kom til å bli tøff nok. Hadde ikke vært flink nok til å drikke i den stekende sola - det hadde knapt vært et kjølende vindpust hittil.Men intet å klage på - det var jo dette jeg hadde ønsket og håpet på.

Fra Besshøbrean mot nordryggen til Besshøe
På vei over Besshøbrean med Brue midt imot.
Sørover fra Besshøbrean med Bessvatnet i front

Vel oppe på Brue ca 1345 begynte den siste kneika mot toppen. De første ca 300 meterne var det lite snø og mye stein, men deretter flotte forhold med nok snø oppover, og jeg så frem til denne delen av nedkjøringen. Her ble det nødvendig med mange små pauser oppover - dog med upåklagelig utsikt, bl a ned mot Besseggen og nord-, sør- og østover så langt øyet rakk. 1445 sto jeg endelig på toppen - sliten men svært godt fornøyd. Og for et panorama fra toppen. Tjønnholstind, Store Knutsholstind, Storen for å nevne noen av toppene som skilt seg ut. Kjapp skifting til tørt tøy og et par brødskiver og styrkedrikk, så kunne jeg virkelig nyte utsikten. Et lite drag i luften ble borte og i ca 20 min nøt vi et vindstille Besshøe badet i sol. Et hyggelig toppbesøk sammen med nye bekjentskaper Jens og Lars Tore.

Dokumentasjonen på dagens strabaser - i bakgrunnen synes Tjønnholstind og Knutsholdstind tydelig med en rekke andre tinder..
Jens og Lars Tore ved toppvarden med mektige og kjente der i bakgrunnen.

Så var det bare nedturen igjen. Nydelig nedover toppryggen ned til Brue. Her ble det ploging og skrensing mellom steinene som stakk opp. Beholdt kortfellene på som brems og det var nok lurt - det gikk fort nok likevel. Vel nede ved brekanten sa Jens og Lars Tore takk for følget og forsvant nedover breen ned mot Bessvatnet. Jeg tok av fellene og fulgte samme sporet tilbake. Her var det stort sett å stå rolig og seile nedover dalen - med litt staking innimellom. Nedover mellom Kollhøin og Bukkehøe var det skikkelig pudder som innbød til løssnøkjøring i god fart. Ned fra Bessfjellet holdt jeg et stykke vest for munningen av Bessvatnet mer direkte mot Bessa. Litt kronglete siste biten ned, men fant litt snø, og beholdt skiene på hele veien gjennom kjerret og skogen ned mot Bessheim. En vidunderlig dag i fjellheimen. Da smakte det godt med is og sjokolade før 4 timers kjøring hjem... I'll be back :-)))

Flott turrapport

Written by deleted user 01.05.2017 22:01

Fin turrapport og spennende lesning! Flott tur, fikk du inspirasjon til denne fra Peakbook?

Sv: Flott turrapport

Written by Harex 01.05.2017 23:13

Fra peakbook også ja, men har egentlig gledet meg til denne turen siden jeg gikk på Besseggen for mange år siden og skuet bort på denne kolossen av et fjell. Når jeg kjøpte fjellski for 3 år siden var denne på lista - men kun på en godværsdag for å få maks ut av usikten. :-)

• +

Sv: Sv: Flott turrapport

Written by deleted user 01.05.2017 23:18
        • +

Sv: Sv: Sv: Flott turrapport

Written by Harex 02.05.2017 21:23

Vest for ja...

Written by JohnTiger 01.05.2017 16:35

Så du gikk vest for 1910 ja, det fikk jeg ikke med meg under briefingen i morges :)

Sv: Vest for ja...

Written by Harex 01.05.2017 21:58

Ja når du ser på kartet så ser du at dalen mellom Bukkehøe og Kollhøin ender opp vest for 1910 og inn på en liten brearm som hører til Besshøbrean og stikker ut nordover. Der kom vi inn. Det blir en helt naturlig atkomst når du kommer opp dalen der. Hadde det vært mer snø kunne man kanskje valgt øst for 1910, men uansett ikke like behagelig terreng...