Oksla (29.04.2017)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Bommen ved Øygarden (352m)
Endpoint Oksla og Ørteknappknuten (578m)
Ascents Oksla (500m) 29.04.2017 12:16
Ørteknappknuten (511m) 29.04.2017 12:16

Kjørte opp til bommen ved Øygarden. Tanken var å sykle innover, men pga snøfallet dagen før, som fortsatt lå ca. 5 cm dyp på veien ble det spasertur. På vei tilbake var veien bar. Det er fin vei inn til hyttene ved Rendlevanna, og det kan hende det er mulig på en tørr fin dag å sykle helt til enden av Eptevann. Fra Eptevann måtte vi gå over en høyde og ned på myrene på andre siden. Deretter var det grei tur etter GPS'en innover. Stiene som er merket på kartet her er bare noen spor i myra. Fant en grei vei opp dalen mellom to høydedrag opp til toppen. Merkelig i dette området er at en finner gamle steingjerder langt oppe i høyden. Flott utsikt fra Oksla, og knallfint ved Eptevann. Turen kan absolutt anbefales. Samme vei tilbake til Eptevann.

Eptevann
Eptevann II
Varden på Oksla
Pause
Merkelige gamle steingjerder
Fra Eptevann's sørende stakk vi ut kursen etter GPS til Ørtekanppknuten. Måtte over et høydedrag og ned en bratt skråning på andre siden. Her hadde det gått en hjort så jorda spruta. Det var så bratt at det var så vidt vi kom oss ned. Villdyra må ha en utrolig kroppsbeherskelse. Veien videre var grei, litt opp og ned. Forbi tre små fine vann. Samme vei tilbake, men kortet litt gjennom en trang dal - nesten litt spooky. Bratt ned til kjerreveien. Derfra grei rute tilbake til bommen (den var åpen når vi kom, men stengt nå!). Fin rute som definitivt kan anbefales og med sykkelføre blir den også mye lettere.
Ørteknappknuten's varde
De tre vannene
Midtveis mellom Eptevann og Ørteknappknuten
Den trange dalen på tur tilbake gjennom Rendleheia