Førstespor på Blånebba. (27.04.2017)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Venjedalsetra (380m)
Ascents Blånebba (1,320m) 27.04.2017
Blånebba øst for (1,319m) 27.04.2017
Førstespor...mot Blånebba.

Urørt..

Ankom parkeringsplassen i 10-tida i strålende sol, og et lite nysnølag i terrenget, Kun en bil stod på parkeringa fra før (!), vedkommende hadde gått mot Hurrungen. Jeg fikk derfor det sjeldne privilegium å brøyte spor i retning Blånebba. Litt slapp etter noen ruskete dager både vær- og formmessig, så brøytinga gikk etterhvert tungt. Kom omsider noen flere etter meg, men de tok allikevel ikke vesentlig innpå. Hadde vel ikke så lyst til å brøyte spor da....
Uansett jeg sleit meg etterhvert over kanten, og fikk utsikt over til andre sida av Romsdalen. Praktfullt! Veldig fin snø opp bratta forresten, gradvis fastere nedover, god binding til underlaget. Kremforhold!
Toppen lå der å venta og jeg holdt godt til høyre oppover ryggen, også med tanke på den siste tids medieoppslag om store skavler og uforsiktige skiløpere som lager skispor for nær kanten.... Vel oppe på toppen satte jeg meg ned å nøyt utsikten sammen med matpakka.
Noen lave skyer nærma seg og jeg gikk videre bort på østtoppen. Turfølget etter meg kom opp på hovedtoppen. Mens jeg gjorde meg klar for nedkjøring var det blitt skygge over normalvegen. Ei solstripe kasta fortsatt godt lys ned nordryggen. Øverste halvdelen hadde super snø, deretter valgte jeg skiers left, som var mindre vindpåvirka. Godt føre her også. Nå var trafikken opp normalvegen økende. Jeg fortsatte ned mot dalen, fikk fint føre nesten helt ned til elva. Ei stor sky la sin skygge over Blånebba.