Aurdalsåsen i dypt pudder - og i frisk vind (25.04.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Freningfjellet (1,142m) 25.04.2017
Storstølknatten (1,124m) 25.04.2017

Regna med tunge forhold i dag, og det var heller ikke kjørt opp løyper på Aurdalsåsen. Sank nedi til halvveis opp på leggene i løype-traseen. Joda, dette kom til å bli trim. Heldigvis var sola framme. Gikk med smale helfeller, som ga passende grep i djupsnøen.
Oppe ved tregrensa sto en sky av snø over fjellryggen, og jeg tok på balaklava og alpinbriller. Nå ble det lettere partier som var avblåst og med skare som holdt, men også langt mer vind. Etter Storstølknatten og Freningfjellet var jeg fornøyd med dagens innsats i vinden og pudderet, og fulgte egne spor mye av ruta tilbake til bilen. Med ett la jeg merke til uvanlig god glid på den ene skia, og ved ettersyn mangla den ene helfellen! Heldigvis så jeg rester av den liggende i en svær fonn jeg hadde brast rett igjennom på turen ned fra Freningfjellet.
På slutten begynte det å kladde, og jeg var glad jeg var like ved bilen.

Uvanlig lang tid på denne runden, men så var det skikkelig brøyte-tur mye av veien også.