Bytekollen, Sjømannsheia og Mørjehaia (14.04.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bytekollen (142m) 14.04.2017
Sjømannsheia (139m) 14.04.2017

Langfredag, barna og barnebarna dro på båttur og vi nyttet sjansen til å samle noen hundremeterstopper.
Vi gikk først på Mørjeheia, se egen beskrivelse.

Toppen av Bytekollen

Kjørte så videre på Rv 351 til bommen på veien ut mot Barlandskilen og Knipen. Gikk bortover og oppover på asfaltvei til det høyeste punktet på veien og fant en umerket sti inn til venstre der det ligger en hytte på høyre side. Fulgte denne stien innover og traff etter hvert en rød og blåmerket sti som førte oss til toppen. Bare noen få steiner og en bålplass markerer toppen av BYTEKOLLEN. Litt niste og kaffe her. Den blå/rødmerkede stien fortsetter forbi kollen og ned igjen på andre siden, men vi fulgte den stien vi kom opp, ned igjen også.

Toppen av Sjømannsheia
Parkerte her

Kjørte videre utover Rv 351 og parkerte ved en liten strømkasse der traktorbomveien på Eide starter. Gikk noen få meter innover denne veien til restene av et gammelt "hus" på venstre side. På høyre siden av dette "huset/ruinen" starter en "traktorvei" som går på skrå oppover til en kommer til høyspentmastene. Der går det en "traktorvei" til venstre og denne følger bekken oppover til Ormtjern. Gikk langs vannet på et dyretråkk på høyre siden og i enden fulgte vi et dyretråkk til venstre og oppover mot toppen. Villgikk resten til toppen av SJØMANNSHEIA. Litt havutsikt i flere retninger her. Trigpunkt på toppen, men bare bolten står igjen. Appelsin og klementin her, men kald vind, så fort ned igjen.