Lukefjellet i Fusa (11.04.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Bakka (140m)
Endpoint Bakka (140m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Lukefjellet (767m) 11.04.2017
Første fridagen i påskeferien, pen værmelding, nedbør fra sen ettermiddag;
sa Yr...Fant etter litt søking sidevei til Bakka, kjørte et lite stykke opp denne og parkerte i liten lomme i veikant rett nedenfor (øverste) gårdsbruk. Kjerrevei med god standard tok av mot venstre rett før gårdsbruk, veidele etter noen hundre meter; mot venstre.
Bakka. Bilen parkert i høyre nedre billedkant
Riktig så idyllisk; enn så lenge...

Fulgte veien flere kilometer i retning Sogdalen, en del opp og ned, særlig en god del ned i Sogdalen. Bra vær, men tilskyende fra vest, VEL tidlig i forhold til værvarslene,
syntes jeg..Max et par cm snø til og med Sogdalen, hvor man til endes på veien svingte 90gr til høyre og fulgte bratt oppover et gjel som fulgte kommunegrensen mellom Kvam og Fusa. Faktisk så det ut som om det var lagt en slags vei her også, men nå tiltagende snødybde, og på rundt 500 moh kom trugene på.
Skispor oppover, som jeg fulgte et stykke, etterhvert til et slakere parti. Skispporene svingte mot høyre(nordvest), mens jeg valgte å følge et bekkegjel rett fremover, fortsatt temmelig nær kommunegrensen. Bra snødekke og grei fremkommelighet under dagens vinterforhold, vil ikke gi noen garantier for samme grad av fremkommelighet i aktuelle elvegjel under barmarksforhold. Kunne fulgt samme gjel videre oppover mot toppområdet, men valgte å ta litt til venstre stedvis nokså bratt. Over 650-700 meter hadde det nå blitt tett tåke og begynt å hagle, og finværet forsvant bak meg i øst.
Fulgte dette elvegjelet et stykke; toppen retning senter/venstre horisont
Høyeste punkt; østlig(litt lavere) toppunkt bak "i dimman"

Flere bratte partier..

Lokaliserte først et vardet toppunkt i øst, men et vestlig punkt, også dette med en beskjeden varde, var et par meter høyere. Surt på toppen, startet ganske snart på returen. Jeg hadde gått riktig så bratt oppover, og erfor tendens til å skli på trugene nedover, men heldigvis var ikke snølaget under det 5-10 cm med nysnø av den aller hardeste sorten, så skummelt ble det ikke.
Niste først da jeg var nede i Sogdalen, hadde brukt en del tid på det småutfordrende føret, og dette og det tidlig ankommende møkkaværet gjorde at jeg droppet planene om en ytterligere 800-meters Fusatopp denne dagen.