Øyjordsfjell og Borefjell, Meland (09.09.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ådlandsvegen (36m)
Endpoint Samme (36m)
Ascents Borefjell (227m) 09.09.2011
Øyjordsfjellet (243m) 09.09.2011

SMÅFJELL I MELAND

Astrid og jeg kjørte til Meland kommune og nordvestover på nordsiden av øyen til Ådland. Vi traff en av stedets beboere, og spurte etter sti til dagens første mål Øyjordsfjellet. Det var visstnok ingen stier opp til fjellet som lokalt kalles for Borefjellet, men han rådet oss til å gå opp fra østsiden av fjellet, og vi fulgte hans råd. Det skulle vi ikke ha gjort. Vi burde ha gjort hjemmeleksen bedre (sett på detaljkartet på Peakbook) og skjønt at adkomsten til Øyjordsfjellet skulle vært lenger mot nord. Uansett - vi parkerte bilen på en sidevei på Ådland øst for 227 toppen - som i ettertid viste seg å være det som kalles for Borefjellet, og ga oss trøstig i vei oppover østsiden av sistnevnte. Start kl 1030.

BOREFJELLET
Terrenget var meget uryddig, bratt og med mye vegetasjon så vi ga fort opp tanken på å komme oss opp langs nordflanken av fjellet. Det var adskillig mer ryddig på ØSØ siden, og vi begynte å ta oss oppover her. Terrenget ble etterhvert ganske bratt med sva og endel partier som krevde lettere klyveklatring. Omsider oppe på platået så vi at vi nok skulle ha gått opp på sørsiden av fjellet der det er adskillig mindre bratt. Når vi nærmet oss toppen kom da også inn på en sti som kom opp fra sørsiden. Oppe på 227 toppen (Borefjellet) hvor det var et nedblåst trig-merke kl 1150. GPS 0287851 6722855.

ØYJORDSFJELLET
Vi fortsatte vestover ryggen på Borefjellet på en bra og tydelig sti som senere skulle vise seg å føre ned til den vestligste gården på Øyjordi. Vi måtte ned ca 70 hm til skaret mellom Borefjell og Øyjordfjellet. Fra skaret rett vestover mot toppen gjennom brakekratt uten sti. Bratt opp på bart fjell siste stykket mot toppen. Oppe på toppen kl. 1240. Flott utsikt vestover mot Eldsfjellet og Fedje. GPS 0287419 6722943. Ned igjen samme vei til skaret og derfra nordover til vi kom inn på den gode stien fra Borefjellet på GPS 0287671 6723142. Stien førte ned til en flott steingard og videre til innmarken for den vestligste gården på Øyjordi, adresse Ådlandsvegen 1062! Derfra retur på vei til bilen. Da hadde vi brukt nesten tre timer på denne vesle turen, mye pga dårlig veivalg i starten, men vi fikk da med oss en ny topp (Borefjellet) til Peakbooks arkiver!
Start date 09.09.2011 10:21
End date 09.09.2011 13:39
STORFJELLET
Dagens siste. Vi kjørte nå mot Holme på sørsiden av Holsnøy og litt vestover på en sidevei til Tveit. Fulgte en liten gårdsvei inn mot en hytte på nordsiden av toppen. Dette er nok en topp som meget sjelden får besøk av mennesker. Vi gikk rett oppover i et tett og meget bratt plantefelt med gran hvor det var massevis av hjortestier som var greie å følge. Det flatet litt ut mot toppen.Gikk mot GPS posisjonen og fant en liten steinknaus som må være det høyeste punktet i området. Området var helt overvokst av trær, og det var ingen utsikt. GPS 0288678 6717440. På tilbaketuren gikk vi litt lenger mot venstre og kom inn på en skogsvei som vi fulgte tilbake mot bilen. Vi brukte ca 1 time på denne turen, 1.5 km og 170 hm.