Høgronden, Midtronden 1 og 2, Digerronden (18.07.2016)

Written by henriklovold (Henrik Hillestad Løvold)

Ascents Digerronden (2,016m) 18.07.2016
Høgronden (2,115m) 18.07.2016
Midtronden Aust (2,044m) 18.07.2016
Midtronden Vest (2,060m) 18.07.2016

Min mor og jeg var med på Rondvassbus tur med guide over de fire nordligste 2000-meterne i Rondane. Avgårde fra Rondvassbu med båt klokken 9, og fra nordenden av vatnet innover Langglupdalen. Vi skrådde oppover mot Høgronden før vi møtte stien, og fulgte denne kun det siste stykket opp.

Videre fra Høgronden ned i skaret mot Midtrondene. Austre Midtronden var lett gange, mens Vestre Midtronden bød på litt enkel klyving. Derfra ned i skaret mot Digerronden.

Digerronden er en kjempestor pyramide av stein. Oppstigningen var enkel fra skaret, og nedstigningen var lite utfordrende.

Da vi slitne etter en lang tur endelig nådde nordenden av vatnet, var båten allerede på plass. Det ble servert lokal spekemat og øl på brygga, og det var veldig god stemning. All ære til Rondvassbu for en fantastisk turopplevelse! Spesielt takk til Øystein Gården, bestyrer på Rondvassbu, som var med på turen. En kjernekar!

Rondvassbus guidede turer anbefales alle som tar turen til dette fjellområdet!