Friluftsgruppa HVL på tur: Finse til Hallingskeid (01.04.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Finse (1,222m)
Endpoint Hallingskeid (1,100m)
Visits of other PBEs Hallingskeid (1,093m) 01.04.2017

Lørdag 1. april
Værmeldinga spriker litt mellom Storm og Yr og etter litt frafall er det 11 spreke (Sissel, Torunn, Ann-Helen, Karin, Therese, Karen, Stig, Terje, Håvard, Helge og Svein) som tar "Buss for Tog" til Voss og tog videre til Finse. Underveis diskuteres forskjellige slagplaner. Yr melder opp mot 15 m/s og regn. Noen foreslår å ta toget til Ustaoset for å sprade rundt i sol hele dagen, og så å ta toget til Hallingskeid og regnet om ettermiddagen. Dette blir det heldigvis ikke noe av. Vi bestemmer oss for å gå av på Finse, starte å gå vestover, og så vurdere om vi må snu tilbake til Finse hvis vinden blir for sterk.

Etter fordeling av felles mat, smøring av ski og leie av skistaver (ikke noe navn) er vi i gang litt før kl 11. Sola skinner og det blåser friskt fra vest. Det blir varmgang på noen hæler som må plastres. Vinden kommer litt fra siden og er ikke noe stort problem. Etterhvert blir det gråere og det tykner til. Vi raster i ly av noen store steiner. Etter hvert passerer vi det høyeste punktet og vannskille mellom øst og vest. Først kommer tåka og så kommer regnet. De fleste har gode skall jakker og bukser som klarer å holde vannet ute. Annorak og bukse av bomull holder ikke under slike forhold. Det hjelper litt at det går nedover, men føret er sugende. I 17 tida er vi vel framme.

Hallingskeid er en DNT/Bergen Turlag selvbetjent hytte og litt i luxus klasen. Den ligger kloss inntil stasjonen på Hallingskeid, har strøm, kaldt og varmt vann. Det er til og med Telenor mobildekning så vi kan melde fra til evt. bekymret familie om at vi er vel framme.
Det er deilig å komme i hus, vaske seg?, få på tørre klær og se fram til middagen kl 19. Menyen er jeger gryte/reinskav med ris. Til dette drikkes kaldt fjellvann og diverse bokser og flasker med mystisk innhold som er båret mot vinden og regnet over høyeste punkt på 1330m. Så er det kaffe/te/sjokolade. Vi har en hyggelig kveld, blir bedre kjent, diskuterer fusjon/fisjon og løser noen andre verdensproblemer. Undertegnede får oppdrag om å skrive referat fordi det er første gang på tur med friluftsgruppa. (står dette noe sted ?) Torunn skal kvalitetsikre rapporten. Etterhvert så tynnes det i rekkene, tror alle er i seng før 23 (!)

Søndag 2. april
Frokost kl 9. Alle har sovet godt og gutta på hemsen får skryt for lydløs soving av Ann-Helen. Vi har hele dagen på oss, toget går ikke før 16:30. Det er lettere vær ute men skyene subber ned i fjellene rundt Hallingskeid. Etter hvert blir det bestemt at vi skal prøve å gå litt opp i høyden nord for jernbanen mot Skomanosi. Helge mener det er for tett og får dessverre rett. Vi legger av gårde oppover med GPS foran og bak, men etter ca en km og 150 m opp blir sikten så dårlig at vi kommer nær kanten på en 2-3 m høy skavl. Vi snur, renner tilbake og går langs kvistene mot øst. Vi stopper på en bar flekk og har en lang lunch i sola. Går litt videre og snur ved Låghellervannet. God tid til rydding og vasking før retur med tog helt hjem.
Flott tur, blir gjerne med på tur igjen (hvis jeg får lov) og kommer gjerne tilbake til Hallingskeid området i bedre vær !

Håvard smiler om kapp med sola
 Karen har samling i sirkel før avmarsj
I fint driv mot vind fra vest
Tetgruppa (Håvard, Sissel og Torunn) stoppa alltid og venta
referent Svein, turleder Karin og Terje
Vestlandet ønsker oss velkommen
Vi sov i "Lokale", ekstra hytte på Hallingskeid.
Ganske bra vær nede i lavlandet på søndag