Castillo St Barbara (01.04.2017)

Written by oveost (Ove Østerlie)

Start point Alicante sentrum (21m)
Characteristic Walk
Ascents Monte Benacantil (167m) 01.04.2017 09:25

Denne gangen startet jeg fra Alicante sentrum, ikke langt fra Mercado som ligger litt opp i byen. I retning blir det omlag rett øst for borgen. Første bilde viser retningen man tar, opp trappene som går parallellt med gaten Avd de Jaime II. Bilde to viser en annen vei opp, der man følger toppen av muren som går øst fra borgen. Denne dagen gikk jeg opp trappene og kom ned på muren.

Man møter på flere skilt som viser ulike stier og dette gir en god oversikt over området som blir mye brukt av Alicantes befolkning og av tilreisende turister. Vær likevel oppmerksom på at alle stier ikke er like godt merket når du kommer til kryss.

Her er det bare holde seg på trappene og oppover. Nå begynner man å se borgen der oppe til høyre. Tidlig på morgenen er denne delen av parken i skygge.

Her ser man broen man passerer når man går oppe på muren. Uansett hvilken vei man tar av disse så kommer man inn i selve borgen på samme plass. Rett bak denne muren, like ved broen er det også en restaurant som heter La Ereta. Dette er også i toppen av parken med samme navn og følger man gjennom den kommer man ned til gamlebyen i Alicante. Det er tilkomst for bil eller rullestol om man brukes bilveien opp. Den har innkjørsel rett nord for borgen.

Etter en stund må man ut på veien som kommer nordfra. Dette er eneste vei inn i borgen fra denne kanten. Skal man gå den andre veien ned, oppe på muren, så tar man av i øverste svingen før hovedporten.

Allerede her begynner man å få god utsikt nordover, og man ser raskt at det er endel fjell rundt byen også.

Videre i galleriet ser man at innenfor portene er det parkeringsplass både for busser og biler. Når man beveger seg inn i borgen er det både en restaurant og en mindre café. Ved den øverste cafeen er det også en heis som går helt ned. Da kommer man ut ved stranden Postiguet som viser på ett av bildene tatt fra toppen. Det er mange ulike deler av borgen man når via stier og brolagte veier. Det er også flere museer og ofte er det konserter og ulike arrangement her. På hjemmesiden til borgen finner man mer informasjon.
Fra toppen ser man godt ut over hele byen og utover. Det høyeste fjellet som vises under statuen er Puig Campana som ligger ved Finestrat like innenfor Benidorm. En fantastisk flott topp!