Endeløshaugen (25.03.2017)

Ascents Stormoen (603m) 25.03.2017 11:37
Endeløshaugen (572m) 25.03.2017 12:29
Røinelihøgda (558m) 25.03.2017 14:23

Tok bilen til Øverskogen og parkerte den ved Skustad. Derfra går det skiløype om vinteren og blåmerka sti om sommeren vestover gjennom Finnemarka. Jeg fulgte denne stien forbi Svartvannet og opp på Stormoen. Stien krysser kollen litt sør for toppunktet, men det er her nede at den gode utsikten over Finnemarka er. Selve toppunktet ligger i skog og har ingen utsikt i det hele tatt, så jeg beveget meg raskt videre derfra.
Jeg gikk tilbake til Svartvannet igjen, for rett sør for dette vannet ligger Endeløshaugen. Jeg kravlet meg opp til topps via et hogstfelt og slo meg ned like ved toppen. Her ble det en times rast med bål og kaffe før jeg gikk rett østover mot Røynelihøgda. Fin utsikt sørover i Finnemarka fra der jeg tuk lunsj. Ikke noe særlig utsikt fra toppen. Denne toppen ligger bare 5-600 meter i luftlinje fra Endeløshaugen. Det er ikke noen sti her, men terrenget er lettgått og vegetasjonen ikke for tett så det ble en grei tur. Ikke noe utsikt fra toppen.
Kursen ble satt nordover slik at jeg ble fanget opp av den stien/skiløypa jeg startet turen på. Derfra var det bare å følge egne spor tilbake til bilen.